Učitelj

916 ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕ

и српски учитељ да испуњава своје грађанке дужно“ сти према својој отаџбини. Он мора да васпитава како би из пела сваког грађанина провиривао патриотизам. По Садењђу, основна школа јесте школа патриотизма Учитељ, као одушевљен грађанин напретком своје земље, сјајно ће испуњавати своје учитељске дужности. Тада ће имати чиме и да постиче и своје ђаке и своју околину, на јаче интересовање према народним тежњама. Негоњен, неправедно неосуђиван, он ће удахнути у душу своје околине патриотизам, најплеменитије осећање за један раскомадан народ, као што је наш. Самим тим он ће грађански васпитавати и своју децу и своје суграђане. Рад бих био да видим тога човека, који би као Србин, замерао учитељу на оваком раду. Рад бих био да видим власника који би рекао учитељу: „то не · смеш да радиш“. Он би заслужио тешке прекоре, који не би били далеко од прекора издајства.

Само још неколико речи. По Ресалњ-у, погрешне су мисли, по којима треба оставити грађ. васпитање вековима да се само дотерује и усавршава. По њему, Француска не сме то дозволити, због прилика, у којима се находи. А кад се Француска журно спрема да дочека своје будуће дане, који јој могу донети пре славе но срама, а шта остаје нама, малим, незнатним, распарча-_ ним и притуснутим туђинштином 2 Ми морамо делима постизати оно, што смо вековима пропустили. Наше народно васпитање мора да се убрза, да се упути најкраћим путевима сврси својој. То од нас захтева не само напредак, но и опстанак наш. Сви смо дужни да радимо на одржању своје земље. Из кола тих радника, не сме изостати ни српски учитељ. То од њега тражи Србија као од Србина. Пред њезиним моћним гласом, морају да умукну ништавни позиви читавих група и обмане појединих. политичких шпекуланата. Српски учи-