Učitelj

358 | ШКОЛСКА КАСА

штиту од. великог тпрошка, онда је школски одбор једна грдна пре | _пона и велико зло, које кочи напредак свему раду. Ова лепа жеља | законодавчева, сва законска наређења, сви могући расписи, препоруке и наређења министарства, — остају као глас вапијућег у пустињи. Можете им говорити и објашњавати како хоћете; можете их молити, претити чак и тужбом, па ипак ће они остајати при своме. У том случају учитељ грдну муку мучи. Ако се почне ту"сжакати, онда, на крају крајева, ипак остаје он крив; ту се онда надовезу још деведесет и девет чуда. Може се слободно рећи дау Србији нема десет од сто школа у којима школски одбори на пот пуно задовољство врше своју дужност и хармонирају с учитељима. Ну о томе друга пут. Школеки одбор, поред осталих дужности, рукује још и школеком касом. У први мах руковали су касом општински судови, а школски је одбор само доносио решење о каквом издатку па је то после председник општинског суда исплаћивао, Али како је у том

__ случају бивало грдних злоупотреба са школском касом, и како ни.

ко и никад није могао да ухвати рачуна ни колико је потрошено ни колико је још претекло по школском буџету, то је у последње доба министарство настало пуном снагом да школску касу одели __ од општине, и да њоме самостално рукује школеки одбор. На тај . · начин, држало се; неће више излазити исплаћена требовања на 20 кграма ексера за укуцивање мапа, 00 сандука креде, 10 полупаних прозора итд Намера је похвална, и од тога би напредак шко_ ле знатно крочио напред. Али, питање је сад, да ли је то све тачно извршено и хоће ли се једном стати на пут толиким злоупо требама. Министарство је строго тражило извештај и општина је одговарала: „Школска је каса одељена и њоме рукује школеки бла. рајник.“ Ну како је то и на који начин извршено, — о томе баш сад мислим да кажем. У Министарство је строго наредило вреској власти, да настане | да се његова наредба изврши; среска власт је опет наредила стро-. го општини, а општина је, односно њен председник, издала строгу наредбу школском одбору, да се наређење министарства привреде у дело. Председник суда, који је у исто време по закону и председ. ник школеког одбора, сазива школски одбор у седницу. Сад настаје председниково објашњење: како је то учитељ тужио општину; како је он тиме изјавио неповерење њему и кметовима; како је школском касом он и до сад руковао па није ништа Фалил) итд ИТ. На, _ послетку се цела ствар свршава тиме, што школски одбор једногласно доноси одлуку: Да, се школска каса одели, За благајника