Učitelj

КЊИГЕ И КЊИЖНИЦЕ У СТАРОМ РИМУ 357

Најзад, неко је морао пазити и на ред у повећој књижници. Као књижнич:р помиње се на пр. ослобођени роб, Хигинус, који је по речма Свосонијевим био књижничар у палатинској књижници.

Књиге су се читале у библиотеци, гда су се научници и писци искупљали. Али се, по Гелијевом причању, могла књига и собом понети из јавне књижнице. Гелије је био с неколико својих пријатеља у тибурској вили, па како је била велика жега, многи ву пили ледену воду. Том приликом један од присутних философа стаде доказивати да је то шкодљиво. Аристотел то, вели, и сам тврди. Па да би своје другове уврио, оде у тибурску јавну књиж ницу, 16 донесе дотичну свеску Аристотела и прочита им поменуто месте.

Из свега, што је досад речено, види се да се у време царства много читало и писало. Опадањем римске државе и навалом северних варварских народа пропадала је и римска образованост. У бурама и превратима, што их историја назива „распадом римске империје“ и „сеобом народа“, пропали су искупљени литерарни споменици, а до нас је дошло само оно што је у манастирском затишју преписала вредна рука калуђера. Па и то је попадала прашина кроз многе векова по старим књижницама, док није век хуманизма, а још више модерно доба развило опет старе пергамене, и удубило се у давнашње векове, када је Цицеро грмео на римском Формулу, и када је Хорације на слаткој доколици у тибурском летњиковцу удешавао своју лиру.

С чешког

М. Петровић

ЦКОЛСКА КАСА

пуж.

Школски су одбори важни просветни Фактори у нас. Законодавац је њима дао велику важност и они имају силнога утицаја на напредак наше основне школе. Од школског одбора зависи све. Њему и његовој савесности остављена је и школа и учитељ, и до њега стоји, хоће ли школа и учитељ моћи да изврше свој задатак онако како треба. Ако је школски одбор потпуно појмио своју дужност, и ако врши с вољом, онда се ту може очекивати потпун успех у раду и напредак у свему; али ако он не разуме своју дужност, или ако је баш наопако разуме у томе што ће да штити оп- | у

_ УЧИТЕЉ ; 21: