Učitelj

РУСОВЉЕВА ПЕДАГОГИКА 6 7

тези деко Основни појмови педагошке телеологије.

· Сваки човек ствара себи, нехотично или намерно, неке идеале, за којима тежи; па и сваки народ има у сваком добу одређене идеале, за којима иде. Тако налазимо н. пр. код Јелина лепу индивидуалност, код Римљана практичну индивидуалност као идеал образовања, и као циљ, за којим се тежи); хришћански народи обожавају идеал Бого-ч0века у Христу, и за то је принцип приближавања Богу постављен као највиши васпитни идеал, и т. Д.

А шта је идеал васпитања код Русоа 2 То је природан, човек, т. ј. човек, који живи према свом природном задатку. А у чему се састоји тај природни задатак Да би се могло одговорити на то питање, мора се — по Русовљевом мишљењу — поћи од гледишта, да је човек од природе добар ). Први је природни закон самоодржање, живот"), и то срећан живот“), који се састоји у задовољетву, Т. ј. у сагласности жеља са. снагом“). То је од прилике идеал стојичкога мудраца, који живи такође природно, задовољно, мирно, апатично, слободно. — Па како стоји с тим идеалом7

Пре свега, није истина, да је човек од природе добар; а није ни то истина, да је човек од природе рђав, што исти Русо тврди противу Нобђез-а у своме спису „Псопга виг Гомете еј Јев ТХопдаететв де песаји6е рагпи 1е5 ћоттае56; — на против истина је, да човек од природе нити је добар, нити рбав. Шта је управо добро, а шта злог Да ли је добро оно што је корисно, а зло оно што је шкодљиво # Или је добро оно што је угодно, што буди пријатна, осећања, а зло оно што је неугодно, што производи непријатна осећања у човека 2 Није ни једно ни друго: ови

1) Овде ћемо напоменути, да је индивидуалност код једних и код других. увек служила и државним интересима.

2) Блиц, р. 907. — 3) Стр. 168. — 5) Стр. 421.422. — 5) Стр. 45.—46.