Učitelj

12 ШТА МОГУ УЧИТЕЉИ УЧИНИТИ ЗА НАСТАВНА СРЕСТВА

Ако ништа друго, а оно мора му се признати борба, про-

тив моралне покварености у друштву, и то тим пре, што

је та борба имала велики утицај на Француску револуцију. (Наставиће се)

=> —(————

ШТА МОГУ УЧИТЕЉИ УЧИНИТИ дА НАСТАВНА СРЕСТВА У 006, ШКУ)

ан

Одавна су научари рекли, да човек у глави носи оно, што је кроз чула добио. Што кроз чула није прошло, о томе човек појма нема. Залуд слепу описивати лепо шаренило цвећа, он ће ипак разумети само мирис његов и оно, што прстима опипати може. Но о цвећу имаће бар нешто појма. Пјарну дугу ни мало он не може појмити, јер је не може опипати, а нема чула, којим се добија појам о њој. Оскудица чула, оскудица престава; а што већа оскудица престава, празнија је глава.

Ну, оскудица престава и празнија глава може бити баш и кад су сва чула ту, и кад су она од природе здрава. Ако се пред чула ништа не ставља, шта ће она примити _ и у свест пренети2 Па ако се баш и износе предмети п појаве, а чула ако нису извежбана да то што'тачније посмотре, биће у свести нешто престава и појмова, али све то неће бити потпуно и тачно. Потребно је, дакле, не само да су чула здрава и да им се износе предмети и појаве, него да се она и вежбају у послу свом. Онда ће тек чула имати шта мозгу да доносе, умеће да доносе и у главу правилно да слажу. |

Правила ова утврђења су и немају изузетака. Ко то зна и разуме, он ће разумети од колике су важности наставна срества у ошште, а нарочито у основној школи. И људима се често мора не само казати него и показати, па да неку ствар појме; јер оно, што се само каже, то често

%) Ова расправа читана је и награђена на ХШ Учитељ. Скупштини.