Učitelj

РУСОВЉЕВА. ПЕДАГОГИКА у 5

Нећемо даље историјски да пратимо утицај Русовљеве педагогике, него ћемо посматрати научну важност његових педагошких начела.

Полазне тачке и метод излагања,

Свака наука садржава нека начела. Она се налазе у појмовима, који су добивени с помоћу искуства, или су изведени логичним путем. Ти појмови садржавају истину, те се за то морају разликовати »од свакога произвољнога, мишљења, држања, мњења, од предрасудака и уображеља.“') — Али неки не признају, да је педагогика наука, тврдећи, да у њој нема начела од опште важности. А зар доипста нема таквих основних појмова и начела у васпитању 2 Зар нема чињеница, од којих би се могло поћи и на које би се могло ослонити при: излагању педагошке науке2 Има зацело више таквих основних појмова; и то, прва полазна тачка у педагогици је ошште призната чињеница потребе · васпитања. — И Русо признаје ту чињеницу, кад каже: „Кад се само посматра детињство, има ли на свету слабијега, јаднијега бића, које би било више остављено на милост своје околине, и које би захтевало више сажаљења, бриге и чувања, него што је дете% Зар се не чини, као да оно само за то има тако мио лик и тако примамљиво биће, да сваки, који му се приближи, осећа учешће према, његовој слабости, и труди се, да му помогне 7«'),

Али за науку није довољно, да се нађуин утврде само правилна начела; него овамо долази још методско извођење посебних појмова из оних начела. Наука. је управо потребна веза ; између разлога и последица, које ти појмови представљају. — Но така система. педагогике не може се ни тражити код Русоа. Код њега се може пре наћи

1) Нетатћв залапићеће Ууегве. 1, 8. 58. 2) Еп, одег цђег Фе Егудешћо топ Ј. Ј. Воцзеац. Решевећ у. К. Стозве“ Зесћате Апћасе. Кетргле, 1872. 5: 53.