Učitelj

94 . ИЗВЕШТАЈИ И САОПШТЕЊА

узме у рачун, да ће и ђаци оси. школе радити на овом добарцу заједно са учитељем, те ће радити на окопавању и поткресивању шљива, чега сад такође нема у народу и на њином рационалном брању; кад се узме у рачун да ће се ђаци веџбати и у разумном обрађивању винове лозе, » уз ту веџбу да ће сваке године посматрати разлику у роду на школском добру и осталим сеоским имањима =— кад се све то узме у рачун, тек се онда може проценити каква благодет може бити ово добарце за овај крај.

Фонд и школско добро, ја их истичем као пример, на који могу да се угледају сви заузимљиви учитељи, који су те среће, да имају за председника

Саошштавајући овде обе ове корисне установе у овој школи, школски

општинског разборитог човека пи да с њиме живе лепо.

Ово је била та похвална нојава, о којој сам предузео да известим уважене читаоце «Учитељеве». Њој имам само још да додам, да је сваке хвале достојан и рад на уређењу школскога врта овогодишњег учитеља у Врелу. Он је око три дана орања школске земље, која је уза саму школу, а која је до њега давата у наполицу, претворио у лепо урађену њиву, а један део у леп школски вртић, у ком је, поред поврћа, и расадишта за воће и мали виноградић. :

Толико о добру. А сад о једном школском злу овога краја.

Највеће зло, које највише смеће народној просвети, без сумње је и у овом крају оно исто, које је скоро и у ан земљи. То Је неуређеност школских благајни. Кад школска благ није као што би требало. А у целом тамнавском срезу једина је исправна баталашка школска благајна —- све су остале неисправне. Тако скоро нигде вије одвојена школска благајна од општинске а дужност школског благајника врши општински председник, који је у општини бајевачној још и предузимач за оправну школе. Рачуни школски нису нигде за више година Склапани ни прегледани. Кад то енергично захтевају школски одборници на пр. школе бањанске, онда нити има кога да то озбиљно нареди ни кога да изврши; кад, пак то исто учине одборници школе бајевачке, председник општински смењује их с дужности у половини школске године и ако још нису одслужили овој двогодишњи рок, а никога, да га за то узмо на одговор. Новац школски је свуда развучен и упропашћен, а школа, учитељи и настава трпе нечувене оскудице. Тако у школи вуконској нису ни до испита сва деца добила књиге и таблице, а нека целе године нису написала ни једног јединог прописа; у новачкој школи једна школска табла у П, Ш и ТУ раз скоро је сасвим чиста даска на којој је писање кредом нејасније но на цинцарском столу у друмској кафани, није набављена ни метла, ни сунђер, ни креда; у бањанској школи није школском служитељу плаено за 6 месеци: школске клупе су свуда старе, неудесне, разглављене и у недовољној количини; часописи и препоручене књиге нити се набављају ни повезују; станови учитељски, осем на Убу и у Радљеву, нису никаки, те је један а тврдојевачке школе морао више од месец дана спавати у учионици на школској табли, коју је полагао по клупама, и т.Д. ИиТ,Д,

По мом нахођењу свим су овим недаћама криве на, првом месту среске власти. Нема сумње да дапас сва управа Земље лежи у рукама полицијских, а на првом месту среских власти. Министарски рисписи и наређења потпуно су без значаја кад иије а начелник отресит и енергичан. А где