Učitelj, Oct 01, 1896, page 19
ШТА МОГУ УЧИТЕЉИ УЧИНИТИ ЗА НАСТАВНА СРЕСТВА 113
За биљке може учитељ прибрати целе биљке, цветове, плодове, пресек дрва ит. д. Али, још је потребније да у школском врту биљке гаји. Школски вртови су код нас реткости, а међутим врло је ретка школа (и то готово само варошкеј) која не би могла имати свој врт. Може се макар од школског дворишта одвојити !—2 ара нато. А све што у врту треба радити, могу радити ђаци уз малу помоћ учитеља и школског служитеља.
Збирке минерала, разуме се, да не би смеле изостати. Оно што учитељ не би имао у околини својој може добити разменом од кога друга.
Но није довољно имати само јединке о којима се учи. За конопљу на пр. треба имати не само биљку, из земље ишчупану него и каква је после топљења у води, влакна, њена, и збирку свега што се од ње израђује, а уз то би се могли имати и модели оних справа којима се она прерађује. За шшеницу и цео поступ при добијању штирка; за иловачу и моделе лончарске производње, лончарски котур ит. Д.
да познавање и неговање човечијег тела, само тело наше даје нам модел истински. За унутрашње делове ваља показивати где су, а неки се могу узимати од закланих животиња, (око, срце, плућа и др. Чување и неговање здравља човечијег најважнији је део у овом предмету. У обичном животу између учитеља и ђака, у излетима, у пролазу кроз село или варош, учитељ ће наћи небројено примера, које треба ђацима да укаже и свој савет да Да. А на то учитељ треба да употреби сваку могућу прилику, јер је то једна велика потреба, пошто народ наш грдно страда од незнања у чувању свога здравља.
Слике су такође потребне за овај предмет. Али оне долазе готово на последње место. Њих треба узимати само за оно, што се не може показати у природи и на природним јединкама. И за остало могу се слике показивати, али тек после или уз посматрања истинских јединака.
УЧИТЕЉ 8