Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 185,

Вреди поменути, што је садањи император руски приликом свог крунисања о свом трошку подигао 50 народних школа у тавридској губернији. То је одиста леп споменик, који и доликује крају деветнаестог века. - ;

Аустрија. — Земаљски школ. савет у Доњој Аустрији упутио. је акт бечком школ. савету у ком се препоручује, да учитељи мотре на ђаке и ван школ. часова. Бечки школ. савет усвојио ЈЕ топ у исто време упутио је акт бечкој полицији, да и она свуда мотри, да се ђаци улицама и по јавним местима владају како треба и да полиција буде на услузи учитељима, кад год ови то затраже. Тога ради учитељи ће имати потребне легитимације, с којима ће се поли– цајцима преставити кад затраже од њих помоћи или кад им хоће на што да скрену пажњу односно ђака.

Из овога видимо да се и у Бечу ђаци по улицама не владају како треба. А што се полицији наређује да мотри на ђаке по ули– цама и јавним местима, то је сасвим умесно. Умесно је и то, да учитељи обрате пажњу на своје ђаке ван школ. часова; али ако се тражи да учитељи после својих часова шетају по улипама за својим ђацима, онда је то за учитеље сувише. Они би онда били и учитељи и улични стражари. Онда би се могло од њих захтевати да иду и од куће до куће, те да виде како деца слушају родитеље. Јесте: потребно да учитељ и на ово обраћа пажњу колико може; али је учитељу посао у школи, родитељу код куће, а на улици нека воде бригу родитељи и полиција; учитељ пак може тамо само да скреће пажњу, па где устреба нека скрене пажњу негде полицајцу, негде“ родитељу, и они даље нека пазе, где се и чиме занимају деца ван школ. часова.

Немачка. — За време берлинске изложбе, која је била овог лета, била је, поред др. изложена и једна угледно уређена учионица школска. Њу је уредио и изложио старешина берлинске општине, Ретинг. Патос те учионице је од бетона. Углова у учионици нема, јер су они заокругљени. Патос је покривен нарочитим прости рачем изатканим од некаква плутаста, "ткива, које лепо прилеже уз патос и отклања гомилање праха и нечистоте. Квадратни метар такепростирке стаје 12—15 марака. Клупе су нарочити систем истог Ретинга (који има још десетину својих равних система клупа, које се: употребљавају у немачким школама). Ове су клупе са два седишта. Само су од дрвета начињене. Имају нарочити наслон за ноге 16 ем.. од патоса уздигнут, што чини те су ђацима ноге више од патоса и: чуване су од хладноће, а у исто време ђак тако има седиште мало више, те се учитељ не мора много сагињати, кад ђацима што пре—

>