Učitelj

Т

ТЕОРИЈА ОЧИГЛЕДНЕ НАСТАВЕ

15 десним приликама, показивати какве слике, па и сами стварни предмети, чинити огледи и т. д. Хоће ли такво предавање бити очигледно # Очигледно, не ће за то, што ми та знања саопштавамо по реду научне системе, идући од општега ка поједином. У Комен

скога енцихлопедији има слика која представља Бога и беседа о својствима Божјим; има слика које представљају Философију, етику и беседе о тим предметима. Будемо ли се ми, показујући деци те слике, разговарали с њима о својствима Божјим, о моралу и Философском знању, хоће ли то значити, да ми поучавамо децу очигледно 2 Тако мислити, значи, очевидно је, мислити са свим наивно. У том би случају било врло лако предавати очигледно: не би било потребно мењати старинске, тешке и апстрактне методе предавања; само би требало измислити какве драго слике, које се колико толико тичу предмета, о којем се предаје, па је очигледно предавање ту. Го-

воришли рецимо о Богу, покажи његову слику, представљену у облику ока у светлости (тако је у Коменскога); говориш ли о души, џокажи, како је она насликана у облику Фигуре малога човека (тако , је у Коменскога), и предавање ће ти бити потпуно"очигледно. Врло просто, лако и... сасвим неправилно и непедагошки. У Базедова је енциклопедији нашироко изведена на чисто спољња и чудновата очигледност: у њој се, према придоданим сликама, даје појам о свему — о својини, о храни, о постанку биља, животиња и човека, о основима друштвенога живота, о животу и смрти, о логици и психологији, а дете које се поучава било је дужно изјављивати како је сад много умније и разборитије, него ли „један час пре тога,“ Такоме детету, које се брзо умно развија, саопштавају дефиниције, шта је то „знање“, шта је то „мудрост,“ а интелигентно детенце тврди, као да је, бајаги, појмило те деФинције. Осуђивати Коменскога или Базедова за такво појимање очигледности било би чудновато — у своје време је оно било драгоцено, као и његова примена — али тако схватати очигледну наставу у наше доба, било би врло наивно и неосновано. ;

Битно је својство очигледне наставе његова елементарност. Да би се очигледно предавало, потребно је разложити садржину науке на њене елементе, почети од елемената и са свим доследно изучавани како се елементи спајају у сложене творевине. Највећа је тешкоћа очигледне наставе баш у том истраживању правих елемената сваке науке и у показивању њихових спојева који долазе један за другим. То извршити није тако лако, као што се у први мах чини; да се то изведе како треба, потребно је имати развијен дар за анализу и врло јасно представљати себи логичко развиће науке. И због