Učitelj

748 ТЕОРИЈА ОЧИГЛЕДНЕ НАСТАВЕ

предмети, по самој суштини својој, такви да се не могу предавати потпуно очигледно; таква је нпр. историја, која често говори о изумрлим народима и несталим установама; такви су апстрактни предмети као, на пример, учење о моралу итд. Ну, усвајајући овака, неизбежна ограничења очигледности, ваља имати на уму, да је права очигледна настава изучавање самих предмета. И због тога, ако је само могућно, њима се ваља користити. Међу тим овака тежња ка правој очигледности није још довољно јака међу педаговзима. Биље и животиње, које се могу наћи у околини школе, треба да се изучавају на самим предметима, јер их је лако добавити; прва знања из географије тако исто треба да се теку очигледно, а не по оцисима или картама; сувремена историја, а нарочито народна прошлост такође се могу у једном делу изучавати очигледно по споменицима, који су се очували из прошлости народне. Ако се само не штеди труд, област потпуне очигледпости у настави може се постепено ширити: поред школа се могу уређивати мале градине и у њима неговати за наставу потребно биље; ученике треба чешће водити да разгледају зоолошке збирке, музеје, различне занатске радионице, Фабрике и заводе, различне споменике старинске; ваља предузимати са, њима честе излете у околину, па се не страшити и од дужих путовања. Нарочито је ово последње врло важно, јер се тек онда у знатној мери проширује хоривонат личнога посматрања и искуства, а оно се међутим практикује врло ретко. Обична је ствар, ла ми не знамо ни своју рођену отаџбину на основу личних посматрања, па често не знамо ни мало даља места од места у којем смо се родили и одрасли. У нашем данашњем образовању још је врло осетна при-. љубљеност књигама и апстракцији; школски излети и путовања изгледају нам још као каква луда намера или детиња размаженост; и не опажамо како се на практици устежемо изводити очигледност, којој речима признајемо да је потпуно оправдана. Доћи ће, нема сумње, време, кад ће оваки излети и шетње бити неопходан и видни елеменат у васпитању, те се човек, који није видео доста крајгва своје отаџбине, неће ни сматрати да је потпуно образован. Ми бисмо чак смели казати, да ће несумњиво доћи време, кад ће и путовање око света, бити један од неопходних елемената озбиљнога општега. образовања. И тада ће настава постати толико очигледна, колико то она у опште може бити. Али и данас се педагогу, ваља озбиљно постарати око тога, да се колико је то могућно, из свих огранака знања основне представе и појмови задобијају потпуно очигледним путем, иначе ће се осећати недостатак у знању, које неће бити ни чврсто, ни темељно. Знати, шта треба, шта је неопходно прећи пот-