Učitelj

760 НЕШТО 0 УЧЕНИЦИМА ПО УСПЕХУ У НАСТАВИ

д) Да ученици често мењају начин седења. Да се ово често мења не захтева то само Пецагогија него и Хигијена. Кад би ученици седели све на један начин, онда би се они уморили и то би било штетно и за њихов организам а и по саму наставу, јер чим наступи умор, онда не може ни пажње бити. Има пет начина седења, као главних: 1.) право с рукама на клупи; 2.) право са скрштеним рукама; 3.) наслоњено напред на стону даску, са скрштеним рукаа ; 4.) наблоњено напред, с нескрштеним рукама, при чем се обично прсти од обе руке закопчају; и 5. како ко хоће. Ма како седели ученици, ако седе на један начин не ваља, јер се уморе живци и онда пажљивост ослаби. За то треба често мењати начин седења. У млађим рмзредима треба га мењати чешће, у старијим разредима ређе, а последњих часова у опште чешће, но првих. Лети кад су велике запаре и врућине децом брзо овлада дремеж, тромост и равнодушност, у том случају најбоље је да ученици неколико пута седну и устану док се мало освеже и разведре. А кад год није нужна већа пажња, треба деци дозволити да седе како који хоће. Тада ће свако сести онако, како му органска потреба изискује, тако, како ће му се они мишићи одмарати, који су највише заморени.

ђ) Да се ученици не кажњавају за време наставе. Из свог сопственог искуства уверио сам се; да се кажњавањем ученика за време наставе уноси у наставу: неред, неспокојство, и расејаност, а то све штетно утиче на пажљивост као најглавнији моменат у настави. Ученика кога смо казнили за време наставе, ми смо у њему убили пажљивост, и онда је пропало све, што је се дотле израдило м што би се имало после урадити. Истерати ученика да стоји, или да клечи, или му опалити шамар, или га повући за ухо или за косу па да вам он још и с лажњом прати наставу — то је апсолутно немогуће. И сам наставник ту много губи, јер чим неког ученика казни

он изиђе из такта и тиме ослаби она његова заузетост за ствар коју излаже. : -

е) Да ученици донесу у школу све ствари које им требају за време предавања и да су им све у реду и исправности. Врло је потребно да се ученици навикну још у првој настави да своје ствари држе у реду и чистоти, и да их донесу у школу, кад им требају за време предавања. Јер често пута деси се, да је врло потребно ради бољег разумевања, да се за време наставе наставник позове на нешто, што је изложено у дечјим уџбеницима. па било то слика, или што друго. У школу не треба да доносе ученици разне књиге