Učitelj

770 | ПЕТАГОШКИ ПРЕГЛЕД

заслуга учитељског савеза. Те се скупштине држе сваке друге године у разним градовима у Немачкој. %)

На овим скупштинама претресана су озбиљна питања о унутрашњем уређењу школа, о основној настави, 0 положају народног учитеља ио целокупном образовању народном. Брига, не само о васпитању деце, но и о образовању масе народа — била је свагдашња. девиза немачког учитељског савеза. Решења учитељских скупштина интересоваху и пријатеље и непријатеље савеза. Особитом брижљивошћу, савез се вазда трудио да одржи своје достојанство и значај у друштву, полазећи с ове основне мисли: да ће социјални положај учитељев само тада доспети до извесне висине и значаја, ако се маса заинтересује његовим захтевима, ако појми и уважава тежњу · његову. Због тога се на педагошким скуповима расправљаху најразличнија питања: о наставним плановима народне школе, указивало се, које би предмете требало увести у наставни програм, а које би опет као излишне требало избацити из народне школе. Тако, педагошки скуп у Франкфурту изјаснио се, да је неопходно потребно увести у народну школу изучавање основе права и сеоског газдинства. Скупштина у Герлицу поставила је, на првом месту, васпитни_

_ утицај народне школе и признала као неопходну потребу брижљиво. развијање и јачање осећања код деце, паралелно са развитком ума њихова. Потреба чувања и неговања здравља код ученика у народној школи; потреба сталног хигијенског надзора од стране школских лекара, истраживање узрока заморености код деце и средства противу тог школског зла — једном речи, сва питања, која се тицаху Физичкога развића ученика беху предмет особите пажње учитељских скупова. Нека решења и резолуције више начелне природе, захватаху и целокупну организацију школске наставе.

· Што се пак тиче рада на побољшању материјалног стања народних учитеља, савез је још у самом почетку свога рада донео одлуку: да се не упушта у оснивање засебних удружења за осигурање живота, имаовине, друштава за помоћ на случај болести ит,д. итд. него да ступи у споразум са сличним друштвима која већ постоје, и она су драговољно пристала, да члановима савеза учине разне олакшице. Уређење разних друштава за узајамно помагање, савез је оставио одрешене руке месним учитељским друштвима. Установио је само касу, из које ће се помагати путовање чланова, и друштво

#) 1878 г. у Магдебургу; 1880 г. у Хамбургу, !882 год. у Касселу, 1884 г. у Герлицу, [886 у Хановеру, 1888 у Франкфурту, 1890 у Берлину, (898 г. у Хали, 1894 у Штутгарту и у !896 г. опету Хамбургу.