Učitelj

ПЕДАГОШКА ПИСМА 215

Питате ме, какве играчке да купите за синчића о идућем Божићу, омиљеном дечјем празнику. Признајем потпуно важност тога питања и налазим, да су сасвим оправлане изреке: „игра је рад детету“ и »у игри се огледа будући човек.“ Дајем Вам потпуну слободу у избору поклона, али хоћу само да учиним неколико упутака о томо. Купите Вашим синчићу такву итрачку, 6 којом се у истини и може да игра, ето то је моје правило. Ви се смејате! Али ја то кажем сасвим озбиљно. У продавницама, ћете наћи много лепих играчака, с којима се ипак не може да игра, јер су направљене само за гледање. И према најлешшим стварима деца постану равнодушна, ако се од њих ништа не може да прави, него само да се поставе на страну и да. се гледају. |

При свему, што дајете детету, треба да Вас руководи правило, да је за децуи најбоље — тек само добро. Играчке треба да буду просте, трајне и згодне за различне употребе. Такве су играчке: лопта, коцке, нарочито кутије с грађом за ређање (зидање), са животињама, кућицама ит.д. Погледајте децу сиромашних родитеља! Како она од најпростијих ствари граде лепе играчке; од пасуља и каменчића праве лепе огрлице, кругове, крстиће, прозорчиће, звездице и др. ствари, да им се мати заиста. мора радовати.

Ако хоћете, да Вашем синчићу не буде досадно, то му не дајте много играчака. Колико пута сам имао прилике, да видим богаташку децу, како им је досадно у соби · пуној равних играчака. Од куда то долази У почетку почињу деца да се играју са задовољством, али на скоро буду сити једне играчке и тада узму другу, и напослетку им све додија и све баце. Она не налазе више ништа. јер имају много. Тако бива и са одраслима, ако имају врло много задовољстава. Ко нпр. први пут посети галерију слика у Дрезди и не буде с умереношћу и избором уживао, тај ће ускоро да постане врло заморен и милије ће му бити да изађе напоље. Деца још нису упозната о умереношћу, а то треба да задобију малим бројем играчака. Томе је свему узрок и разбацаност играчака, што додија деци. Треба тражити од детета да своје играчке држи у поретку, а кал је много играчака, то бива врло тешко, јер деца не могу све те ствари да савлађују. Кад се дете већ довољно поиграло с играчком, треба, да, је само остави на своје место.