Učitelj

ЗА ШКОЛУ И УЧИТЕЉА 941

а да се не замери. Да ради са 2, 3, 4 пам 5 разреда. По свима могућим педагошким и психолошким правилима да пређе један предмет, други предмет, трећи предмет, четврти, пети и шести предмет, сем вештина. Да води рачуна о свима индивидуалним особинама сваког ученика, и да се према њима подесно понаша, итд ит.л.

Од учитеља као грађанина тражи се да врши им плаћа све-што и остали грађани (порез, кулук, војску и т. д.), и поред тога, као интелигентан човек, да потпомаже новцем и трудом свако приватно предузеће које је хуманитарно или родољубиво. И све то да врши ћутећи. То јест, да нема права критике и протеста. У јавном друштву тражи се од њега да буде пример разборитости, учтивости и лепог опхођења са сваким.

Од учитеља као домаћина тражи се да буде примеран домаћин, да његова кућа, чељад и он буду углед грађанима у сваком погледу, (у раду слови, чистоћи љубави, васлитању) да поштује све народне обичаје, и т. д.

Кад год има да се унесе у народ нека патриотска или племенита мисао, или кад има да се оствари нека така установа (Св. Савско Друштво, Књижевна Задруга, Стрељачке дружине, Пољопривредни одбори, Земљорадничке Задруге, помоћ народу од поплаве, и т. Д.) одмах све то удари на учитеље врло ласкавим речима. Ту су вам учитељи пионери просвете, очи народне, мотори народног живота, снага народна, огледало народно, и каквих ти још епитета нема !

Ово су довде били послови и дужности које од учитеља други истражују. А сад да видимо послове и дужности које учитељи сама себи на врат натоваре.

Сваки човек, по себи следствено и сваки ред чиновника, тражи и отима се да буде у раду самосталнији, слободнији и неограничен, само паметни учитељи траже себи сталан надзор !! Учитељи су свесни да је сталан надзор користан за наставу, и да ће за њих бити штетан, али ипак они се и ту жртвују у корист наставе па сами траже такав надзор. Кад би у Србији било људи који знају ово да цене сваки би им то одобрио и похвалили их за то, али овако многим људима учитељи изгледају за то чудновати. -

Народна и државна потреба је да се у народ што први што брже рашири рационална пољопривреда у свима њеним гранама. Заборавило се на државне питомце ратарске и винодељске школе који су већином шумари и писари по општинама. Заборавило се на попове који су стални на свом месту и који имају по 20—30 хектара земље, (ве се опет обратило на учитеље, који су са службом нестални и који имају по један пед земље. И ту да они помогну, сво-

УЧИТЕЉ 17