Učitelj

242. - ЗА ШКОЛУ И УЧИТЕЉА

јим јуначким плећима и својом познатом енергијом. И они, место да се одмарају и школски одмор проведу у каком било уживању јављају се у огромном броју (преко 500) и иду на курсеве пољопривредне с половином свога трошка, раде [5 дана, расправљају потребна, питања са наставницима и постижу сјајан успех“.

Образовало се у Србији удружење за увођење ручног рада у осн. школи. Да би се на делу показала практична и теоријска важност ручног рада, отвара се за учитеље курс за изучавање тога рада. 21 учитељ долазе на тај курс, седе у Београду месец дана потауно о свом трошку и физичкт раде по 8 сати дневно!! И они полажу испите пред министарским изаслапицима, и они показују сјајан успех“. Без сумње, рад и једних и других ових учитеља за 1 само кад би имао ко то да цени.

Као што се види, учитељи, поред своје тешке редовне дужности учитељске, врше врло много и других, тако званих моралних и јавних дужности, које они с вољом врше, и на њих сразмерно много троше без обзира на свој запостављени положај у државној служби.

- И сад да се запитамо: Ко им то цени и признаје — Нико,

сем простог народа. Они који су најпозванији да им то признаду, и ако по који пут признају то је само на језику, а у ствари не.

А чиме су учитељи награђени за тај толики рад; — Ничим, Награђени су општом мржњом, преврењем и багателисањем скоро свих оних који би по свом положају и дужности требало да су им бар благодарни. Награђени су гоњењем, ако им се иоле недопадну у другом погледу. Данас се с пућкањем уста и игнорисањем говори о учитељима. Оно заносно ефектирање по неких у извесним случајевима како је учитељска служба племенита и важна; како је народ њима поверио највеће благо своје — децу своју; како они подижу темељ будуће државе српске; ит. д. само је голо Фразирање. Нико то тако у ствари не цени. Кад се појаве учитељи са каквим својим захтевима и предлозима, па макар они били само у интересу школе, нико их не чује. А кад се појаве и дарну у њихове рачуне, упућују их у школу на буквар. Учитељима се обраћају само кад им затребају, а кад се ови њима обрате неће више пута добро ни да их саслушају. Тражи се учитељи само да раде.

Круна свију „награда“ којима су учитељи „награђени“ за оволики рад, и најбољи доказ признања, благодарности и важности,

ж

Види „Тежак» бр. 32

«.

Види «(Учитеља» св. 1.