Učitelj

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД 969

Свршивши поверени му посао Главни Одбор сматрао је за своју дужност, да оде г. министру Андри Ђорђевићу, да му заблагодари на пажњи, којом је одликовао, у овој прилици, учитеље преко Главног Одбора, позвавши их на суделовање у раду на преуређењу основне наставе. Своју дужност Главни Одбор је извршио 23. Новембра тек. године, у 4 сах. после по дне, Код г. министра били су ови чланови Главног Одбора: Урош Благојевић, Лазар Ј, Обрадовић, Коста Глишић, Илија Миљковић, Анта Голубовић, Станоје Николић, Светозар Вучевић и Јован (. Јовановић. Г. министар Ђорђевић примио је Главни Одбор врло љубазно. Председник Главног Одбора г. Урош Благојевић у смишљеном говору изнео је г. министру погледе учитеља на стални надзор, и заблагодарио му на пажњи према учитељима у овом питању. Г. министар је пажљиво слушао говор председников, и у понеким моментима давао је јасних израза свога. одобравања. Кад је председник свршио говор, и предао у руке г. министру писмени акт, у ком је изложено начелно мишљење учитеља о сталном надзору, онда је г. Андра Ђорђевић рекао у главноме ово:

„Примам с добрим расположењем усмене разлоге и писмени акт Главног Одбора Учитељског Удружења м ширег круга београдских учитеља као мишљење учитеља о сталном надзору над основним школама у Србији. Верујте, господо, да сам вазда сматрао, и сматрам и сад, да ми је прва и најпреча, брига напредак основне школе и оних посленика, који раде у њој. — Лако је бити професором Велике Школе; лако је бити и професором средње школе, где се други постарао готово о свему другом, а професору остављено само да држи одређени број предавања, али је тешко бити учитељем У Царини,. у Хомољу, или под Мучњем, па, ако хоћете господо, баш и у самом Београду, где учитељ има да се брине не само о настави, него 20тово ч 0 свему другом, што стоји у вези с његовим послом. Но цч ако је посао учитељев тежан; и ако је положај учитељев мучан, учитељи су се ипак до сада одавали послу са самопреторевањем, те је напредак у нашим основним школама данас туправ знатан; ја вам то признајем, 20сподо, с најдубљим уверењем. Ја признајем, господо, да данашња наша основна школа даје релативно боље резултате, него наше средње, него и наша Велика Школа. Уверен у то, ја желим, ја хоћу, да дам и још већега полета основној школи; ја хоћу да заштитим учитеља, од свачије самовоље, хоћу, да му обезбедим рад од оцене нестручних људи; хоћу, да за заштитим од свих им свакога, те да би се сав могао само и једино одати своме узвишеном и“ благородном послу. Ето, у том циљу ја сам и предузео кораке, да изведем реформу о сталном надзору над основним школама,