Učitelj

968 ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Код г. министра просвете. Биће десетак година, како се питање о сталном надзору пажљиво претреса у круговима наших раденика у просвети. То живо интересовање донело је најзад као последицу то, да се је целокупно јавно мњење свих заинтересованих окренуло у корист сталнота надзора над основним школама у нас, који би имао да замени досадашњи дуговремени повремени надзор. Има. већ и неколико министара просвете, који су проучавали питање о сталном надзору, и који су чак и припремали што треба, да се оно приведе у дело. (О тога се може рећи с поузданошћу, да је стални надзор над основним школама у нас на прагу остварења. И садашњи министар просвете г. Андра Ђорђевић одлучио се, да реши то питање коначно. Али је желео пре тога, да чује мишљење учитеља о сталном надзору, као људи, којих се он и тиче највише, и који, познавајући најбоље живот основне школе и учитеља, могу дати и најпоузданијег обавештења и корисне податке за отклањање свега, што смета напретку школе и учитеља, а обезбеђује њихов стални и непрекидни напредак. С тога је г. Ђорђевић упутио Главном Одбору Учитељског Удружења пројекат закона о сталном надзору на проучавање и мишљење: На тој пажњи нека ј г. Ђорђевићу срдачна захвалност од стране учитеља !

Главни Одбор прихватио је с преданошћу поверени му посао. По што је проучио и претресао пројекат у својим седницама, истакао начелна гледишта учитеља о сталном надзору, изнео је најзад то питање пред конференцију београдских учитеља, на коју су долазиле и неколике учитељице, да би тако мишљење Главног Одбора добило што више значај општега мњења, учитеља о истакнутом питању. И Главни Одбор и збор усвојили су скоро једногласно мишљење, да се стални надзор организује по срезовима, и да се за сталне надзорнике узимљу учитељи, а уз њих само они кандидати с вишом спремом, који су били учитељи најмање 5 година, па после тога отишли на страну, и усавршили своје школовање у педагошком правцу, противно „мишљењу, истакнутом у свима пројектима, по коме стални надзорници треба да буду махом професори средњих школа.

За такво мишљење о сталном надзору Главни Одбор и збор имали су повише јаких разлога. Између осталих разлога био је један и тај, што је у туђем образованом свету стални надзор у рукама учитеља, као што је н. пр. Ческа, Саксонија, Француска, и др. Остале разлоге наћи ће читаоци „Учитеља“ у акту, који је Главни

Одбор предао г. министру, и Који се објављује у овој свесци „Учитеља“ на, ЛРУГОМ месту.