Učitelj

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД 5 918

Ро А 8 –

ставити у дужност да сваку надзорникову новчану казну наплате у року од !0 дана.

5. Требало би поништити досадашњи начин оцењивања учитеља, а место њега увести чиновнички начин оцењивања. На учитељским листама бележило би се: одличан, вр. добар, добар и слаб радник. Повишице одличним и врло добрим радницима давале би се на крају четврте године, а добрим пете. Слаби радници губили би ону годину у којој би слаби били. За нарочита одликовања у раду на просветном пољу у опште у школи или за радове на пољопривреди треба завести нарочите награде ван учитељских повишица или таким радницима. треба дати повишицу на. крају треће године. Учитељи, који би се као слаби радници показали две године узастопце, отпуштали би се из службе, ако немају 10 год. а стављали у пензију ако 10 г. имају. Али учитељи којима је рад као слаб оцењен могу се жалити г. Министру противу надзорниковог мишљења о раду и у том случају г. министар би био дужан послати свога изасланика, који би сео истинитости жалбе уверио. Оцена г. Министвова изасланика, требала, би меродавна да буде.

.6. Ради контролисања рада сталних надзорника требао би г. министар да шаље, кад год за потребно нађе, своје изасланике. За. тај посао узимао би оне просветне раднике које му изабере Главни Пр. Савет. Несавесне и неспособне надзорнике требало би одмах уклањати из надзорничке службе.

7. Данашњи рад министарства просвете са основним школама требало би предати сталним надзорницима сем постављања и отпуштања учитеља, кажњавања учитеља већом платом од пет дана и премештања и сем отварања нових школа и одељења.

8. Ако се мисли да учитељима поред свега овога што је ка_ вано треба још нешто више, па да се за сталне надзорнике постављати могу, г. министар би могао отворити у Београду једногодишњи надзорнички курс. На томе курсу предавала би се педагошка група предмета и један стран језик (руски, Француски или немачки). Курс би тај слушали они учитељи, које би Гл. Пр. Савет према наведеним квалификацијама од пријављених изабрао. По свршеном курсу кандидати би полагали испите и према положеним испитима постав" љали би се за сталне надзорнике. Тај курс слушали би 10—15 учитеља више него што је потребно за надзорнике. Непотребан број упућен би био по свршеном испиту на дужност у школу и они би били у школи дотле док се потреба за сталне надзорнике не укаже. За време слушања курса учитељи би се сматрали као да су на осу-

а

УЧИТЕЉ 10)