Učitelj

282 ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

: НИ

избегава прекид рада који У многим државама (а канда највише у Србији) смета јако напретку наставе, ТУ 1894|5 год. било је оваких промена :

а) премештено је. = --_. „А. • • • . . 920 наставника 0) стављеногунбнзију +: 06.060. 5. 12 > в) променило положаји | 5 5 ан с о. ен : % ГА УМОМ 1 а а 5 1 5

Свега 40 наставника, Дисциплинске су казне: укор, привремено одлучивање од звања и отпуст. Пре свију казни учитељ мора бити саслушан, Специјалних награда за учитеље нема. После 25 година ревносне службе могу добити сребрну или златну медаљу; али без икакавих новчаних додатака. УПГ. Савети за оенов, наставу!) Има четири установе које се брину 9 напретку осн. наставе а то су: просветна комисија, стални просветни одбор, надзорничке колегије и месне комисије.

- а) Просветна комисија. Председник је главни директор, "чланови: епископ (или његов изасланик) три члана које поставља владалац на три године, главни инспектор, директор учит. школе и окр. надзорници. Управа поставља подпреседника и секретара. Комисија се састаје једанпут у години да већа о општим питањима: о програмима, уредбама, реформама, о употребама школ. уџбеника ит.д. -

6) Стални иросв. одбор. Председник му је потпредседник просветне комисије а чланови: епископ (

или његов изасланик) један члан просв. ко-

мисије, главни надзорник и секретар комисије. Овај св одбор састаје бар једанпут у 15 дана и замењује просв. комисију. Он има права да укори учитеља, и да га за месец дана одлучи од дужности (без плате или со платом). Њему је стављен у дужност надзор над обе учитељске школе, а и старање 9 организацији школа у току године, о помоћи основ. настави ит.п.

в) Наставничне колегије баве се питањима о унапређењу метода, бољем предавању у опште или изв. предмета и о свему што би припомогало да се настава унапреди. "

г) Месне комисије. И општине у накнаду за трошак око одржавања, школа имају учешћа у надзору школа. Оне имају своје месне комисије у које улазе: кмет, председник, свештеник и један члан, кога бира месни општински одбор (у општинама испод 3000 станов.) иди три члана (у већим општинама). Сви чланови заједно прегледају школе и подносе извештај општинском одбору или окр. надзорнику. Њихова енергичност у вршењу дужности утиче јако на посећивање школе и изостанке дечје. УУНгу, глав. надзорник тврди

') у УП одељ. има само напомена, врло кратка, о приватним школама, коју и не износимо српским читаоцима.