Učitelj

ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ 529

која није у савезу онда их има 116. Чланова у средишњем савезу је 1155: Највеће је друштво «Коменски» за Праг и околину. Оно броји 449 чланова. У последње време већа друштва се деле на мања. Тако се је страконишко учит. друштво разделило на 3 друштва: колонско, литомишљско и хрудинско. Кукленскб пак на два друштва. Последње године нарочито се одликовало у раду Прашко друштво · «Коменеки» које је имало 25 састанака. Прихода је имало на 5568 Фор. издатака на 476% Фор. у већини друштава су премашили приходи расходе. Број немачких учитељских удружења у Чешкој износи на 77 а чланова има у истима око о И БИОвОва учит. друштава у Чешкој је 193 које имају укупно 19697 чланова. У овај број нису ушла друштва чешко-словачко и друштво учитељичко. Може се рећи да укупан број свих чланова учитељ. друштава, у Чешкој износи на 3000. То је само за Чешку без Моравске и Шлезије.

Чешки учитељи имају у сваком скоро већем месту учитељоки конвикт, сиротиште итд. “

Угледајмо се и у овом џогледу на нашу браћу чешке учитеље !

ТУ учитељска скупштина (конгрес) Бугарског учит. савеза састаће се у Софији 20 јула ове год. На тој скупштини претресађе се ова питања: зависност народних школа од општина ; лекарска помоћ у народној школи; поглед на инструкцију за уређење и управу над основ, школе; узроци неуспеха у вечерњим и празничним школама; ученички несташлуџи и њи“ хови узроци.

ЛИЧНЕ ВЕСТИ

Нови ректор Вел. Школе. За ректора Велике Школе за ову годину изабран је г. Гига Гершић проф. Вел. Школе. _

Отпутовали у Шведеку. По решењу г. министра просвете и црквених послова отпутовали су у Шведску гг. Сретен Аџић професор Учит. школе пи Јован Милијевић учитељ да тамо проучавају школе и ручни рад.

Овај корак г. министра просвете за сваку је похвалу и очитује његову бригу за напредак и развитак наших основних школа. Нек нам је само дозвољено приметити да би овака одашиљања наших учитеља у стране културне земље биле тек онда од праве вредности, кад би се вршило у већем броју и кад би се у самом одабирању мало више пажње обраћало те да се шаљу учитељи који су старији и искуснији а владају којим страним језиком. «

из НАУКЕ И НАСТАВЕ

Микронограф пи његова примена у школама за глувонеме. — Пре кратког времена чињени су врло интересни огледи с једним новим апаратом, чија се и практична и теоријска важност тек само назире, а који се показао од особито великог значаја као помоћно средство у образовању глувонемих. Апарат, на који овде мислимо, назват је микронограф, и управо је особита комбинација микрофона и Фонографа.! Пронашао га је г. Ф. Дисо,

1 МикронограФ је прост апарат за појачавање слабих звукова. ФонограФ пак је апарат за понављање (репродукцију) звукова. Оба апарата, нарочито овај по5 5 следњи, извесно су позната читаоцима Учитеља, а њихов детаљнији опис већ св може наћи у свима већим Физикама.