Učitelj

ПРОУЧАВАЊЕ ДЕЧИЈЕ ДУШЕ У АМЕРИЦИ 853

при проматрању, читању или при предавању. Од времена на време чита после г. Русел ове белешке пред целим разредом, те ђаци воде о њима реч. Овај начин је прост а има ту велику заслугу, што буди код доцнијих учитеља интересовање за децом и навикава их на правилно проматрање.

8. Деца у књижевности ч уметности. Песници увек. исказују истине, до којих Филозофи долазе тек дугим и мучним проматрањима и песничко излагање дечијег живота исто је тако тачно, као и лепо. Прозни списи Дикенсови садрже врло много лепих проматрања дечије душе. Песници Џемс Уиткомб Риле (Ј. МуУбсотђ Вису), Евгеније Фјелд (Елеја) и Роберт Луји-Стевензом изнели су у својим песмама, исто као и Дикенс у причама, мисли младих душа и осећања, младих срдаца тако верно, да су оне пробудиле пажњу свих Американаца, који се интересују за децу и омладину. — Уметници и песници свакад су сматрали, да је удете“ захвалан предмет и колико сликара и скулптора нису већ сликали или резали н. пр. Христа у облику детета2 А познато је, колико се прича о познавању дечије природе за једног новијег енглеског уметника — Сер Јошиа Реуночла

Шест редова васпитача могу се обележити као заступници проучавања дечије душе:

|. Учитељице дечијих забавишта;

2. Учитељи и надзорници основних и средњах школа;

3. Управитељи завода за слабоумну децу;

4. Матере мале деце и чланице женских друштава ;

5. Учитељи на државним семинарима ;

6. Професори на универзитетима.

[. Дечија забавишта. Покрет у овом смислу отпочео сеу Бостону настојавањем Д-р Хелса, да се утврди круг представа дечијих при уласку у школу. За овај циљ изабрао је он 125 питања, која се у опште односе на однос детета према природи и друштву. Његова намера беше, да утврди, какво се знање у опште може очекивати од петогодишњег или шестогодишњег бостонског детета. Пробу је извела госпођица Сара Вилтз и њене три помоћнице, учитељице у овом забавиштима, а испитано је неколико стотина мале деце. Од тог доба се стално испитују у забавиштима деца од три до пет година са својим луткама, играчкама и т. д. Понајвише проматрања по забавиштима руководе професори с Клерковог универзитета. Неке од конзервативнијих учитељица у овим забавиштима гледају попреко и нерадо овај нови покрет, ово проучавање дечије душе, али међу напреднијим, нарочито у Чикагу, постало је проу-