Učitelj

146 ИЗВЕШТАЈИ И РЕФЕРАТИ

му је разреду дете и који, сматрајући основну школу као једно нужно зло, кров коју дете мора проћи — па било за 4%, 5 или 6 година, — не обраћају никакву пажњу на рад свога детета у кући; који мисле, да су учинили све, кад су дете уписали у школу, дали га учитељу па уБог му а душа муг! Нека о овоме промисле надлежни, па кад учине што је потребно, нека с правом захтевају и од школе и од учитеља све, што се захтева одуњих у народа, у којих ово давно и давно другчије стоји него у нас.

У собама, од 20.—81., изложена су срества за предавање Геометрије, која су иста онаква, каква и ми употребљавамо, те их не мислимо износити; писмени радови из свих наставних предмета, који се предају у осн. школи, а који су рађени на вежбанкама, које су као и наше; ручни радови мушкараца и женски ручни радови. Ручни радови су ванредно лепи, правилни и разноврсни. Они најбоље сведоче да је у њих овај предмет давно уведен у школе, и да се на њега обраћа нарочита пажња и у забавиштима, јер се ова лепота и компликованост у радовима ове врсте, може једино тим објаснити, (Види слику 9). У једној засебној соби, изложене су играчке дечје, којима треба да се забављају док су у кући.

У собама, од 31.—36., изложено је све, до чега је наука дошла за усавршавање глуво-неме и слепе деце, и радови њихови. Ту су: клупе, табле, књиге, којима се служе и ноте за певање и свирање (издубљене или испупчене). Клупе им нису обичне. У школи је свега, једна клупа, која је у виду полукруга и има 5 седишта, а у сре-. дини, испред ње је сто учитељев. На овај начин учитељ може прилазити и обилазити сваког ученика и надгледати рад. Три собе пуне су радова ових радника. Изложене ствари такве су, да човек не може да верује да су их слепи радили. Оне мало уступају радовима окатих. Ово се једино да објаснити насловом, који је изнад радова, а који гласи: „Ово су радови особитих талената“. Погрешка је у опште што се излажу радови, само оних који су најбољи. Из свих радова могла би се извести општа оцена. просечнога успеха, који је постигнут. Од радова изложени! су: столови, столице, разно посуђе, разне алатке пољопривредне и т. д.; а од женских радова, које су радиле слепе девојчице: чарапе, мараме, разни везови и т. д.

У 37. 38. и 39-ој соби, смештени су кабинети: минералошки, физички, хемијски, зоолошни и т. д. Они су пуни разних јединака, које се узимају као срества при предавању појединих предмета. Пада у очи, како је поред испуњених животиња, изнесено и гнездо и јаје готово сваке животиње, а код неких је престављено и место у коме живе (пећина и т. д.)