Učitelj

књижевност 172

само да се она одмах прими, а није се помишљало хоће ли моћи и доцније напредовати. Ера «зрелог калемљења» с више начина, које толико многога кошта на послетку не испуни наде предузимљивих виноделаца! Ми смо сведоци упропашћивања рада и капитала око дизања винограда тим путем. Људи, решени да дижу винограде, питали ву о томе онога који им је најближи, а у првом реду учитеље. Они су им давали упуства, и многи су од њих радили у својим баштама но без успеха, исто баш као п «људи ад заната — виноградари специјалисте. И, масом је данас овладзало мишљење, да је немогуће борити се с «божјом вољом», докле се сам Бог не смилује на «грешни свет», и не поврати нам оно што је узео»... Држава је калемљену зрелу лозу продавала, ази купци нису видели од ње користи. [| данас у расадницима чекају да оду у народ хиљаде «зрелих калема", да се неубпех јаче посведочи! Учитељи, "који су похитали да шире мисли о каламљењу лозе, убрзо су претрпели један морални губитак. Да ли ће опет бити кога да пита учитеља како ће винограде подићи Ми мислимо да хоће! Али учитељ ако се реши да ради у томе правцу, позван или непозван, мора. да паоружа себе најновијим искуством, искуством других, који су исто тако као и он жлљели неуспехе, докле нису нашли сигуран начин, који ми имамо само да примимо, у својим баштама сами радимо и даље распростиремо. Да будемо кратки! Књижица, с натписом који исписасмо, јесте то најновије искуство. Оно је досадањем раду потпуна супротност у својој денови -—— калемљењу. Јер се по овом начину калеме само зелени ластари амер. лозе, ша се као примљени после 3 недеље или месец дана (с чокотом потопе. До јесени ови потопљени ластари претворе се у праву жилу. у јесен се открију и одсеку, па се одмах, или с пролећа саде. Таква калем лоза бујно расте и првог лета почне рађати ! Овако подигнут виноград, уз брижљиву негу, обилно рађа, нити се треба бојати да се не осуши. О томе се сам писац уверио у врњачким виноградима. Ну ова књижица није само упуство о калемљењу и потапању, већ је у њој кратко и јасно, без утрпаности, изнесен поступно цео рад око подизања винограда, а на име: обрађивање испитане земље; сађење; нега посађене амер. лозе; калемљење зелених ластара; нега калема; потапање и полагање зелених калема; нега потопљених и положених калема; одсецање, орезивање и покривање калема . сађење одсечених калема; нега подигнутог винограда; привезивање зелених ластара; закидање и заламање ластара; ђубрење. Све је ово тако разумљиво, да ће и почетник лако разумети овај круг рада без читања велике литературе тога предмета. Јер, поред све те литературе, знамо један случај, да се један образован манастирски старешина жалио кад је примио грану количину амер. лозе за манастирски виноград, да он из све литературе није научио ни прпорак амер. лозе ни калемљењу лозу посадити ! Учитељи, другови, који се баве радом у школ. башти а желе и могу калемити, нека то не почињу докле ову књижицу не набаве и не проуче, а у којој ће наћи сав рад, како иде један за другим. Учитељи, који у својој околини предњаче у уношењу "привредног знања у масу, који су најзад саветодавци при подизању винограда, могу то чинити са сигурношћу само тако, ако се послуже искуством које је јасно и прегледно изнесено у овој књижици. сто тако и они који су пожњели неуспех могу сада својим пријатељима без устезања признати рђаве стране досадањег рада и