Učitelj

ПРЕД НОВИМ ЗАКОНОМ 103

не може десити овај случај, да неки округ у тежњи да смањи прирез школски, удеси да многе општине или села немају одређени број деце за школуг — Доста је само сазнање, да ће се мањи плаћати ако буде мање школа, а ово нарочито у извесним крајевима, па се бојати да број школа ако неће опадати, а оно се неће ни увећавати.

А тим се, по себи се разуме, стаје на пут ширењу писмености. То би била штета која би постигла школу од тога, шта је са државнога буџета пренесена на. општински и окружни.

Као што има јаких разлога за продужну школу, само за другчије уређење и озбиљније одржање њено, него што је до сада било, тако нам сад грађанске школе са новим програмом изгледају прилично претрпане материјалбм. Леп им је задатак одређен, 'и желити је да се тај задатак и оствари. | / - |

Нови закон о народним школама смањује плату учитељима п ако то на први поглед не изгледа, јер остављајући и почетну и највећу плату колика је и до сада била, остављајући повишице исте, нови закон даје учитељима по-

вишицу по навршеној петој години служби, а до сада су

учитељи са врло добром оценом добивали повитпицу по навршеној четвртој години. ;

Још је једна материјална штета нанесена учитељима, а та је одређивањем накнаде на стани огрев. У Београду ва 50 дин., у окружним градовима за 85 дин. у осталим градовима за 30 дин. не може се добити огрев и стан најмање са две собе, кујном и потребним стајама. Београдски учитељи имали су по 88, у последње време по 75 динара, месечно на име стана и огрева, по већим градовима 50 до. 60 дин. И то су општине махом давале без роптања, јер сами грађани знају да се за мању цену не може добити здрав стан и подмирити огрев.

Ако се желело смањивањем станарине учитељима по градовима, помоћи општинама које имају повећи број учи-