Učitelj

206 ) РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Под претпоставком да наставник и уме и зна тачно примењивати методска упуства, очигледне наставе, ипак, ако су ученици претрпани радом, односно величином програма, — сви су утисци колебљиви и скоро потискују један другог, и онда место јаких представа наступају тамне и непотпуне, које у току извесног времена постану бледе, док не ишчезну са свим.

Услед претрпаности убија се она саморадња коју препоручује педагогика, а методика има да негује, и развија. Откуда ће наступити развитак и богаћење идеја и оплођавање мисли, кад се утисци (семе) тако рећи гуше нижући се један крај других. Је ли могућно укорењавање п гранање — једном речи рашћење и увећавање, спајање и разлучивање мисли како би јединством постали самоникла слика, а да издвајањем и разлучивањем служе једна другој ва, упоређивање и контролисање.

Узалуд је дакле примењивати методе и средства за разумевање памћење и остало, кад се пред свима тим испречила садржина, — велика и огромна насечева јапија коју треба. обделавати: тесати, градити, резати итд. и то не у Фабрици духа човечјег који располаже много јачим средствима, већ у Фабрици духа детињег, чија су средства, слаба а п духовни алати око, уво, рука необрађени и недотерани, недоведени још у довољан склад, како би се умешно употребљавали како кад затреба: само око, или око и уво уједно, пли око, рука или руке итд, све то у једно исто доба при читању, певању, рачунању, писању, цртању и гимнастици, или као и при седењу, трчању и ходу.

Други разлог који гони да се програми увећавају а тим наступи и претрпаност, налази се у потреби самога времена које тражи за живот велику количину најравноврснијег. знања за сразмерно кратко време. И ако би људи од свестраног школског искуства, могли предвидети и оценити и дубину и ширину знања којима би требали настављати омладину почев од основне школе, — овај други разлог је