Učitelj

208 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

шно, како за себе и свој лични развитак тако и за успех својих ученика. Да се краће изразимо: личност наставникова и метода очигледности, увек ће бити два. фактора који се некад у настави потпуно слажу, некад мање а некад врло мало. |

Ми смо ово уверење створили посматрањем над оделитим личностима самих наставника, како основних, тако и средњих школа.

Под претпоставком, да се за успех у настави њене методе имају сложити са личношћу наставниковом, ми бисмо о самој личности имали изрећи ово просто правило: на. ставник треба да је спреман, — развијен умно и морално, дуго времена сталан посматралац и испитивалац дечје природе, њихног душевног и моралног стања. Наставник дакле _ваља да има ове особине: интелигентност, моралност, Физичко здравље, стално испитивање деце и љубав према њима.

Ну у разним људским карактерима, ма како да су ин-. телигентност и остало од општег значаја за примену саме методе, ипак, све те особине имају своју засебну вредност у оделитим личностима, код којих се ове разне особине могу веома разно комбиновати, тако, да свака. нова. комбинација, представља п нову разлику у примени методе очигледности Другим речима: скоро сваки наставник другаче примењује ту методу. Толико она зависи од личности, карактера и др, — другаче предају млађи, другаче мушки, другаче женски наставници, другаче средовни, а другаче старији наставници.

Да бисмо имали извесне границе између којих би поређали неколике случајеве карактеристичне за разумевање. овога што смо сада изрекли, ми ћемо изнети овом приликом извесне типове овакве какви су могли бити у домачпају посматрања. ! |

Узимамо нове наставнике којима је рад у школи прва пли друга година; да узмемо да су: један учитељ а други учитељица, — он сврши учитељску школу, а она В. Жен. Школу. Ну сем тога, да обратимо пажњу на то, да имамо