Učitelj

ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ 20

вима. Али потпуне користи од решавања задатка биће само онда, ако се сваки задатак прегледа и учињене погрешке исправљају. Сваку важнију погрешку треба са ученицима заједно претрести, и упутити их да своје погрешке сами исправљају, и да се од погрешака чувају.

у нашим школама највише су занемаривани до сада писмени радови, цртање и писање прописа, те је у томе погледу оправдано, кад се каже, ла деца излазе из школе неписмена. Овим радовима треба да указујете најозбиљнију пажњу. У наставном плану обновне школе није дато засебно, самостално место писменим саставима, нити су им распоредом одређени нарочити часови, али зато се не сме мислити, да тај предмет у основној школи не треба ни предавати. Исто тако не сме се мислити, да тај предмет треба обрађивати само на часовима српског језика и уза српски језик. Кад се узме у обзир да је сваки час, свака лекција, из ма ког наставног предмета, у исто доба и час српскога језика, и кад се узме у обзир, да се свака лекција може и треба да заврши са писменим саставом или са писменим радом у опште, ради примењивања и вепбања, онога знаља, које је, лекцијом стечено, онда се по себи разуме, да се у овим писменим саставима, или у обим писменим радовима у опште мора стицати цео школин рад. Ти писмени радови јесу круна или венац школинога рада. Они су лице школино. По љима се цени ваљаност школина. Чим се загледа у то лице, у те писмене радове школине, може се одмах оценити како вредност учитељева, тако и постигнута способност ученикова. Свешчице у којима деца израђују своје писмене радове јесу огледало школино. По томе, колико ву оне уредно, брижљиво и чисто очуване, може се ценити колико је учитељ марљив био у школском раду. Зато тражим, да се те свешчице, у којима деца пишу задатке, писмене радове и прописе, држе на столу или на каквом другом видном месту, да бих могао увек да их прегледам, кад вам у школу дођем.

И о употреби наставних средстава, треба добро промислити пре него што се отпочне предавање. Наставна средства служе, да предавање буде очигледно, разумљиво и занимљиво. Зато треба унапред све спремити и ни једну ситницу не заборавити. Кад се наставник спрема за предавање једне лекције треба и о томе да промисли и одреди, која ће наставна средства употребити, кад ће их употребити и на који начин. Али очидледност, разумљивост, и занимљивост предавања не зависи од обилносли наставни: х средстава, воћ једино од учитељеве вештине, и Од његове наставничке и васпитачке способности. «Учитељ је душа школина» И кад школа није снабдевена обилно са насгавним средствима, па чаки онда, кад их нема никако, вредан пи способан учитељ умеће да удоси своје предавањ» и очигледно, и разумљиво и занимљиво. 5

Сви ови поменути захтеви, правила и закони, вама су познати. Ја сам их овде споменуо не зато, да вас сада са њима упознам, него само зато, да вам кажем. да ћу ја све то тражити да видим у вишем школском раду, и да ћу ваш школски рад ценити са обзиром на сва та правила и . законе, кад год дођем да вам школу прегледам. Ово моје тражење држим и ви ћете признати као са свим оправдано и умесно. Ви сте овде у престоници, у млого повољнијим приликама, него они учигељи, који су у далеким крајевима и по усамљеним местима нашо отапбине., Ако се будете трудили, да по овим захтевима у свему радеге, ви ћете таквим радом уна-