Učitelj

ПРЕДАВАЊЕ О ЛАСТИ 587

ПРЕДАВАЊЕ О ЛАСТИ“)

ЗА ЧЕТВРТИ РАЗРЕД

—=#=——

Претжодма напомена: у предавању могу послужити као очитледно наставно срество: испуњена ласта и њено гнездо. Изван школе, у излету, може се запазити ластин лет, прављење гнезда и храњење младунаца.

Циљ: Настало је пролеће. Ми се више не задржавамо у соби вао зимус, него хитамо напоље, у слободну природу. Шта нас мамир (Сунце топло греје; биљке се зелене; тице певају и весело лете с гране на грану.) Одавно писмо слушали тичје песме! Заштог Сад су се вратиле с пута. Које сте тице већ виделиг Ми ћемо сада говорити о ласти.

16 Ступањ; Ачализа (припрема.) Помављање омога, што деца ноу казати о ласти из свога опажања. Где сте видели ласту 2 (На улици, на путу, у пољу, изнад реке.) Чиме нас весели (Песмом.) Шта нам јавља њоме (Пролеће.) Зато, што нам ласта јавља пролеће, како је можемо назвати» (Весником пролећа. Где проведе зиму (У топлијим крајевима.) Кажите, шта знате о њеној песми (Она цвркуће.) — Понављање и уопштавање !

2. Ступањ: синтеза (давање новога.) Изнети пспуњену ласту пили њену добру слику и показати. Описивањем се има пробудити логичви, спекулативни и естетички интерве.

а) Погледајте ластино тело! Колика је ласта, кад је упоредимо с другим тицама 2 (Нешто већа од сенице, нешто мања од чворка.) Какво је њено перјег (На леђима црно по трбуху бело и мрко црвено). Загледајте мало боље боју перја на леђима! Каква јег (плаветно-сјајна.) Какво је тело (Мало, витко, гиздаво.) Погледајте главу! Шта видите на њојг (Кљун — мали, на врху танак и слаб; на дну врло широк.) Зашто не мора кљун у ласте да буде сувише јаке (Јер не мора да кљује.) Која је корист од тога, што је врло широке (Не могу му лако умаћи мушице). Ми дакле видимо, како је Бог ову тицу тако створио, да јој није много тешко наћи себи хране. Око је у ласте мало, али је поглед оштар. Шта мора тица добро и брзо да види» (Инсекте). Шта још видите на телуг (Дугачка крила и реп.) Загледајмо мало боље њена крила! (Она су дутачка и узана.) Упоредите њихову дужину стелом! (Дужа од тела.) За тако малу тицу дугачка крила. Зашто јој служе2 (Да може брво летети.) Какав је реп („Дугачак колико и тело; рачваст.) Зашто је он (Да може лако да веруга час на једну, час на другу страну;

%) Научна педагогија поставља, по Цилеру, ових 5 Формалних ступњева у предавању: 1 Апајузе (припрема), 2 Бупћезе (давање новога), 8 Аззостабоп (вдруживање), 4 Зузеш (уопштавање) и 5 Мефоде (примена). Ближе о томе види код Цилера: „Општа, педагогија.“