Učitelj

876 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

:

После оваког удубљења у оно, што се као ново наУучило, треба ученик опет да се прбне из својих мисли и да се врати на пут сећања, размишљања и домишљања. „Духовни ручак свршен је и после њега наступа старање да се изврши потпуно духовно сваривање и асимиловање онога што се у дух унело“, вели један педагог. Овај посао врши се у петом ступњу наставе, који се зове система.

5. Система. — Спстема, као Формални ступањ наставе, значи укупно ехватање, образовање појмова, ап"страховање. Као што смо видели, паметним и корисним везивањем појединих посебних знања, долазе ученици до ошштих погледа, поука, правила и закона. Али ови ре„зултати, који су добивени у асоцијацији, често су пута непотпуни; појмови нису довољно јасни и наставник мора непрестано да упућује ученике, да из читавог реда посебних правила и закона апетрахују законе од ошште вредности, да 'апстрахују истине, чија је вредност вечна, и да те истине умеју да искажу јасним речима, и да их тако скупљене и утврђене могу научити и задржати стално у своме духу. Из добиненог градива треба ученик да се научи да сам себи подигне грађевину, у којој ће живети и која ће му доцније помагати у даљем умном напредовању. Овакав рад, у коме се свеколико знање уједно скупља и схваћа, зове се систета. Опстема је дакле намештање или сређивање добивених резултата на одређено место у ризници знања, (систематски преглед, виши и нижи појмови итд.). |

Ступањ системе веома је важан. Њиме се завршава процес учења и њиме долази ученик до увиђавности и прегледности евеколиког знања свог. Свако усамљено знање нема никакве снаге ни способности за израду начела, по којима би се управљао правац рада вољиног. Ученик треба на свршетку сваког часа да уме казати: „Данас