Učitelj

5

РАСПРАВЕ и ЧЛАНЦИ

питање и да позове онога ученика за кога сумња, да му одговори на новопостављено питање. Кад слабији учеНици посведоче својим одговорима да нешто знају, наставнику је допуштено да их узгред похвали и подетакне на даљи рад речима: лепо! тако је! врло добро ! итд. Ово важи нарочито за слабе ученике, који споро мисле и споро се развијају, па се и е одговорима врло тешко јављају. Ну ипак наставник треба добро да пази и да се чува да му ове речи хвале не постану као узречице стална навика, као што се то чешће виђа код појединих наставника,

>. Кад је одговор у пола правилан. У оваком случају пе сме се ученик одбити а даму се одговор никако не прими. Наставник мора тада згодним помоћним питањима ла доведе ученика да одговори правилно и потпуно. У овоме је велика вештина извежбаних и вичних наставника. Ученицима тешко и мучно пада, а и време им постаје дуго, кад од свога наставника непрестано морају да слушају речи : Не ваља! Погрешно ! Није тако ! Други! Други! Ти! Ти! итд.

8. Кад је одговор погрешан пли кад се ништа не уме 44 одовори. — Овде не помажу никаква помоћна питања и извијања, него треба просто и отворено рећи: одговор је погретпан, или одговор не ваља! Учитељ изгледа емешан и жалостан — нарочито на испиту — кад се у оваким случајима стане служити свакојаком дијалектиком и околишним путевима да покрије и прикрије незнање ученичко, и да бајаги неким вештим питањима, доведе учепике до познавања неке истине и до правилног одговора. Кад неки ученик бубне: да је Свети Сава син Карађорђев, пли да је Кнез Милош био на Косову пи распорио турског цара Мурата, или да Морава извире из Дунава/),

5) Истинити примери из школеког живота у Србији.