Učitelj

САОНА РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Деси ли се пак да су само сва три гласа у друштву у стању да репрезентују реч, као што је на пример случај са речима: шор, зор, и Т. Д., онда је поступак истоветан ономе при образовању речи, од два гласа. Сва је разлика у томе, што овде на прва два. већ зглашена гласа, има да дође и трећи, па тек онда да св пређе на лојам и анализу ново-образоване речи.

Али код двосложних речи од четпри гласа, поред примене свих 40 сада приказаних начина, занимљивост овога образовања повећава се још и том могућношћу, што се мноте од њих, као на пример: сиса, саса, носи, вири, сури, пири, мири, тури, пари, вари, пт, д. ИТ. Д.— могу образовати простим свезивањем већ познатих нам речи од два гласа. — Тако би се на пример при образовању прве Од њих имало поступити овако:

Шта је то кад кажемо: сир, Кажите ми реченицу, где се чује та реч"... А шта је ово: са... У којој се реченици чује та реч 9... Де ти отегни ону прву реч! Ко сад може на тако отегнутој "првој речи да дода ону другу!.7) Реци и ти тако исто! Мало брже!... Још!..,

Шта је то кад кажемо: сиса 2... Кажите реченицу у којој се чује та реч! — Дете сиса!.. Како је дакле направљена реч : сиса !> — Састављене су речи: си п са!,.. Па јесу ди сада то речи, кад се тако уједно саставе... Да шта су — Слогови, да, јер обадве слијене уједно значе ону радњу детињу... Колико дакле слогова, има та реч"... Који је први, а који је други 7... Из чега је састављен први слог"... А је ли и други од гласова 2... Колико је гласова, у првом, а колико у другом слогу2... Први, други!... Први други!,,. Колико онда гласова, има реч : сиса2!... Који су... Реци ти Станко, само први !... Јован нека каже само други!.. Ти, Бранисаве изговори обадва заједно !... Станко нека каже, који беше трећи!,, Милојко нека изговори сва три !,.. А који оно беше четврти, ти Богосаве 12... Додајте на она, три и овај четврти, па све то нека изговори Душко ! |

(С овим смо на крају приказа овога начина, а уједно и на крају наше теме, А сад још неколико речи па да завршимо. .

„Два су недостатка овога синтетичко-аналитичког метода, који му св донекле, али само донекле — ово понављамо — с правом приписати могу. Ну као што ћемо сада видети, не могу ни они. имати пресудног утецаја за усвајање његово.

7) Разуме се да ово сада требају да чине и најслабији ученици, ЕР.