Učitelj

ПОКРЕТ МЕЂУ ЧЕШКИМ УЧНТЕЉИМА 214

ни - === те

1. Похођење основне школе:

Похођење целе гимназије или реалке:

3. Похођење завода за образовање учитеља, које ће трајати три године, и на коме ће се завести учење Француског или енглеског језика. И тек по свршетку свију тих побројаних школа учитељу ваља допустити похођење великих школа, као што је то данас у Саксонској.

У чланку опет „Предлог у своје време“ који је у истом листу угледао света, тражи се од сваког учитеља темељно педагошко образовање. Тој потреби не би могли довољно одговорити универзитетски курсови у Прагу, као што би томе ма и приближно одговорили, рецимо бесплатни педагошки курсеви у времену распуста. који би давали знања у целом пространству Философске педагогије, дакле обухватајући биологију, воциологију, психологију, етику и методологију. Градиво за предавање могло би се поделити на две године.

0 истом темату, говори се и у чланку „Више Пери учитељства,“ који је као уводни чланак изашао у једном педагошком листу чешком. Против универзитетског образовања као идеје нико не може имати ништа. Но баш обратно. Али опет из тога разлога. што се, бар за сада, универзитетско образовање наших учитеља не би извело како треба, боље је и не почињати га. У дискусији и питању реформе учитељских завода и вишег учитељеког образовања, вади писац вамо један излаз да би могли имати образоване учитеље и спремне педатоге: Двогодишњи, чисто само педагошки курс са положеном матуром средње школе. — Од универзитетских курсева он не изгледа много, шта више, баш врло мало, и то из разлога што је материјални положај наше школске омладине у већини незавидан: док бат похођење разних курсева претпоставља бар изглед на поправку материјалног стања. Једновремено са отварањем нових школа за учитеље, ваљало би основати и велику педагошку књижницу за учигеље из це :е земље.

Из свега што је довде речено, јасно се види, да чешким учитељетвом веје један дух. И ма како да су подељена мишљења о начину вишег образовања, ипак се сви у једноме слажу: да је не само по чешке учитеље, већ ц по сами народ чааки од неоцењене користи Да се учитељи морално уздисну, да се снабду вишим стручним образовањем, јер ће само на. тај начин бити у стању да како ваља задовоље оне затевв, који се са свију страна на њих полажу.

—та.