Učitelj

218 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

ВИ АЕ

ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

—-е—

НАСТАВНИ ПОНРЕТ У КУЛТУРНИМ ЗЕМЉАМА

Француски часопис Кеупе редасогуце отпочео је, од новембра ов. год. доносити извештаје о просветном напретку појединих културних земаља. Ови су извештаји врло добро израђени; акта су У њима тачна, излагање прецизно, а задржавање на Фактима одговара њиховој важности. да наше читаоце ови чланци могу бити од велике користи. У нас је скоро донесен нов закон о народним школама, чије се добре и рђаве стране имају тек да потврде резултатима школског рада. Уз то, питање о народном просвећивању, које сеу Европи већ практично решава разноврсним просветвим установама и организовањем појединих удружења, у нас је тек покренуто, и као да се на томе и стало. Међутим један велики број ђака, по свршетку основне школе или ниже гимназије прекида своје школеко образовање. Њима се отвара немила будућност: неутврђено довољно, њихово знање ветри као етер док не заврши, на жалост често, чаки заборавом писмености. Уз то долази и морални назадак: недоучени млади људи изгубивши природну моралну простоту, не достижу да знањем створе себи критеријум за владање у животу. Тако се множи број друштвених чланова који су одвикли од грубог физичког рада, а не могу се одати умном раду, те постају еметња друштвеном напретку. У кул турним земљама највећи педагози, најбољи државници и књижевници покушали су организацију народног просвећивања. Ресултати су и ако не увек сјајни, а оно бар добри и корисни. Извесно је било и заблуда, узалудног трошења снаге и новца, неуспеха и т. Д. Али се ипак одржалб што је било добро, а протало је што није било смишљено како треба.

Све то може да буде користан извор посматрања за организа“ цију установа за народно просвећивање у нас. Ма како се мислило, ипак се не може крочити у том питању ни корака, док се не упо-

знаду покрети, установе и удружења ове врсте у Европи. Уз то, неопходно је посматрати и стање основно наставе у културним зем-

љама, јер школе за народно просвећивање морају Фе ослањати на осн. школу и бити с њом у сагласности. Без те заједнице нема напретка, и школе за усавршавање не само што неће бити проду-

' %