Učitelj

584 РАСПРАВЕ И чланци

веома потребна. Географија, — која се може предавати и очигледно и занимљиво, — јесте као поручен предмет у основној настави.. „Карте и елике при том су врло нужне. Изучавање исторпје помоћу слика, ликова, снимака зграда, оружја, одела, ит. д. врло је корисно и забавно за децу. Све то развија код деце радозналост, побуђује

им интерес за околним еветом и природом и гони их, да запиткују о узроцима појединих појава. Поврх свакодневних задатака из исто рије, корисно је приповедати деци о ма каквом сензациозном дога

ђају: необичној срећи или несрећи, о каквом узвишеном примеру добродетељи или порока и т. д.

У Учити граматику неопходно је, јер она олакшава. појимање правила матерњег језика.

Учитељ мора поуздано, јасно, одлучно, знати оно, што предаје. Тада може он чешће деци представљати добро изучен предмет у.

његовим разним облицима и правцима и боље га прилагодити ка нивоу дечјега појимања.

Деци ве може допустити да уче и на памет, али само оно, што је лепо, добро, управо најодличније у својој врсти; то је врло важно правило из ова два узрока: 1) оно деци олакшава учење; 2) корисно. утиче на образовање њихових речи и мисли. Не треба заборавити,

да се све оно, што се на памет научи, памти свега живота и важи као калуп, по коме се лију мисли и речи,

Главни су циљеви образовања: научити волети истину ч тражите 26 “ проналазити у свему, развити моћ мишљења ч морална осећања.

Не гледећи на презирање, којим је обасипао заблуде незнабожачких аутора, Никол не брани изучавање истих са децом; у Лукану, Сенеки, Тациту он налази узвишене мисли пуне племенитих осећања, а за пример лепе и китњасте простоте, јасноће и тачнога и једрог излагања препоручује читање Теренција и Виргилија. (С тога, што је циљ наставе — развитак морала у деце, Никол саветује, да се са децом читају „Мисли“ Паскалове, „Приче“ и друге књиге Соломонове, а такође предлаже, да деца сваког дана уче по коју изреку

или мисао којега од ведиких класичких. песника, историчара или Философа. —

_ Осим „Логике“ и неколико чланака у „огледима о моралу“, Ни__ кол је написао и руководство о вештини, како ее може живети мирно. в људима. Овај му рад има знатну педагошку вредност. У њему се Фино, духовито, дубоко и свестрано анализују узроци мржње и сукоба међу људима и начини, којима се могу утврдити и одржавати. мирни односи. То је оно чувено руководство, о коме је г-ђа Де Савињи писала, како би желела „начинити од њега буљон (есупу) и попити га, те на тај начин прогутавши га и усвојити свим евојим бићем