Učitelj

НАШЕ ДОМАЋЕ ВАСПИТАЊЕ 499

«без икаквог је плана и система. Оно се развија природно и без ичијих упуетава са стране, те је тако потпуно остављено ' вамоме себи. Према томе, разуме се, да није без својих мана п недостатака. Па ипак, хвала Богу, поред свега тога, када се одбију многе лоше навике и неуредности, домаће васпитање на селу није тако занемарено. А како је то за велику осуду, што се ми нисмо још озбиљно прихватили никаквих мера, за развитак правилног народног васпитања, као што смо до сада мало шта у јачој мери и предузимали за поправку и олактање народног живовања у ошите.

Али како би ова наша расправица много изашла из свога оквира, када би смо и о томе почели истински говор, то да се вратимо своме правом предмету.

Наша натријархалност, сачувана од лоших примеса културе, нарочито у местима удаљенијим од градова и паланака,и тамо где задруга није сасвим ишчилела, даје нам још и данас примере доброг народног васпитања, што се најјасније огледа у целокупном моралу дотичнога краја и јачем ибпољавању народнога карактера у ошште. А да су те моралне погодбе неопходне и за народну образованост у опште — у којој опет лежи најјаче јемство и за саму народну егзистенцију —- ствар је сама по себи довољно јасна свакоме, коме није непозната историја народа и модерних пи античких. |

Па шта је то, што омогућава појаву доброг васпитања на селу, ма да је оно потпуно остављено своме природном развитку 2

Поред осталих узрока, који утичу на развитак домаћег васпитања на селу, једно од првих места заузима та околност — која лежи несвесно у основи народног васпитања што тамо отац гледа у детету радну снагу, замену и пот пору своју. Па ето у томе се правцу и деца васпитавају, те и мушка и женска улазе у живот махом спремна и поттуно дорасла за животну борбу и све невоље на томе путу.