Učitelj

556 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ У а ИВ у

Све даље п даље остављали смо за собом Шабац а приближавали се Београду... |

Радости њиховој не беше краја, кад се пред нама указа | разастрт наш лепи Бели град... |

Брод је већ пристајао уз обалу а наша се песма још орила, јер је летела из раздраганих груди. |

Ступисмо ногом на обалу сви здрави, чили и весели...

Сигуран сам, да ће овај пут, моји ученици, дуго и дуго памтити, да га никада неће заборавити.

Ја сам задовољан, што сам своје ученике провео кроз најлешши, кров најбогатији крај наше лепе и мие Србије.

Јануара 1900. год. Београд. ·

ер

ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

О БЕЈ С 11 А ШВЕДСКА И НОРВЕШКА

Међу најбоље уређене школе у Европи изузев Сакеонску, Вир- _ темберг и Баварску долазе школе овога. полуострва. Само у овим зе- | мљама има мање неписмених људи но у Шведској и Норвешкој. Кад _ се узму у обзир огромне тешкоће које стоје на путу, онда је доиста = изненађујући напредак школа у овим земљама. Врло велики простор ових земаља, непроходни путеви, природне препреке, удаљеност села, мали број становника, разни народни обичаји — јак индивидуализам, усамљеност иницијативе, одвојеност породичног живота, противе се јако колективним установама. Према оваким условима тешко је било организовати просвету у овим земљама, па ипак слободним поступком и удруженим напорима јавних радника, отклоњене су све препреке, и тако ове земље имају наставу, која у исто време одговара по етничкој традицији и географском положају, и вреди да о њој што више и ми знамо, како ради њене оригиналности у појимању и примени „основне наставе, тако и ради њеног напретка,

Законодавство школско састоји се из великог броја одредаба (изданих према потреби од почетка овога века до данае. Најважније