Učitelj

692 - РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ _--------4____________.__РАСНРАВЕ_И_ЧЛ 85 ју децу, те пред чиком или тетком изређају све њихове грешке; тимепостизавају они само то, да их деца све мање воле, док их најзад. и не омрзну. Исто је тако тлупо понашање оних учитеља, који увек, чим њихов колега ила претпостављени уђе у њихов разред, бацају трње и камење на по неко дете, које им задаје веће муке; а, потпуно су неразумљива њихова јадања, ако се не ослањају на неким стварним делима, но имају за оФнов само опште мишљење целога разреда о владању и раду тога ученика. И ако ће такав поступак, ако св брижљиво и с мером употреби, по катшто бити од благотворнога утицаја, ипак ће у већини случајева имати негативан ресултат. Шта више, грло се често дешава, да услед тога ученика. не само не обузима срам, већ га то, напротив, у толико јаче испуњује поносом, што види да се бар у коме правцу истиче над својим

друговима. Гастољубље је отупело, и на тај начин биће најзад са свим уништено; а развија се славољубље, које је управљено једноме ·

са свим недопушеноме циљу, те га е тога треба у толико јачој мери уклањати.

Можда ће неко помислити, да су овакве оптужбе нека, врста опомене или савета; али оне то нису. Наравно, опомене и савети су добра средства, за поправљање; они могу чак и да изазову частољубље — али они не трпе јавност. Озбиљна, реч, умесна опомена, или савет у четири ока оживљују частољубље у детета на необичан начин; јавне пак тужбалице само га затупљују.

Негујући частољубље можемо се по катшто према прилици служити и укором. Ученик сматра свога учитеља за, ауторитет, и с тота тежи да овога на сваки начин задовољава. Чим дакле из тих поштовавих уста чује куђење свога рада или владања, одмах ће се у њему појавити незадовољство са самим собом, што и даље не ужива. оно поверење, које је дотле уживао код учитеља; у њему је оживело частољубље, које га гони, да са себе збаци тај недостатак. Али. и при овоме треба ићи постепено напред, са лакшега ка тежем, и тек у крајњем случају може се употребити такав укор, који би дао. сведочанство о томе, да је учитељ врло незадовољан. Као што бура чисти ваздух, тако ће и жестоки укор, који се може повисити и до. правога љутитога пребацивања, повређенога, ауторитета, развијати све захтеве непристојности, моралне запуштености, лености и немара, и нагониће ученика, да се у будуће чува од таквих иступа,

Да укажемо и на то, какву ће штету нанети холеричан томпераменат и одвише педантан ситничар у свакоме погледу. Ако се учитељ у свакој прилици да завести гневом, онда овај неће имати успеха; ако се непрестано само куди и опет куди, изгубиће покуда.