Učitelj

| 497 КОВЧЕЖИЋ

Фридрих Лолак о сталном надзору у народним школама.

И новим законом о народним школама у нас установљен је сталан надзор само се он неће изводити дотле док се не добије буџетска могућност п не спреме људи који ће га изводити. Да би читаоци „Учитеља“ могли имати слику правога, сталног надзора и шта се њима хоће изложићемо овде мисли одличног педагога и дугогодишњег школског надзорника, Фридриха Полака, које је он изнео у књижици: „школски надзор, какав је м титаа му још не достаје.“1 Тиме ће се, по нашем мишљењу, потпомоћи, да се добију што правилнији појмови о овој врло важној установи, а може се и поредити какав је оно био надзор што смо га пређе имали и какав би требао да буде.

Те су мисли:

За правилан суд о школском надзору и његово целисходно уређење потребно је на првом месту да се зна: његов историјски развитак, да се разуме његов унутрашњи задалаак м однос према целокупним кулпурним задацима.

ппаа се хоће школским надзором Школски надзор треба да створи за, рад што повољније спољашње погодбе, да прибере појединачне снаге на једноставан посао да изнесе циљеве васпитног рада, да покаже примену најбољих срестава и најпосле да надгледа рад, како би се исти изводио правилно.

шта је подаребно да се са пао већим успетом реше његови задациг Потребно је да школеки падзорник има: 1) опширно опште образовање, како би слободним и дубоким погледом разумео време и његове потребе, као и значај васпитног рада правилно схватао, разумовао и ценио: 2) стручно знање и искуство, да би могао доносити правилан суд о раду у школи и зналачки га потпомагао ; 3) довољно време, да би могао многе и разноврсне послове школског надзора да уради и најпосле 4) дубок шнлаерес за школу и њене раднике.

Ови погледи на школски надзор изгледају природни и разумни. Али како је у стварности; Ту сусретамо чудноват појав, да су сви ови важни задаци често дати на решење у руке људима нестручним и којима је школа споредно занимање (у Пруској већином свештеницима).

Рад школског надзорника треба да се огледа у овим правцима: 1) школски надзорник има да води звапичну преписку школску; 2) да посећује и испитује школе; 3) да даје учипаељима савете у погледу наставног метода; 4) да руководи училаељске конференције “ 5) да попастиче учитеље на дутовни рад. 1

1) званична преписка. Не треба мислити да је за школу много урађено, ако су свеске акта много нарасле и ако је у деловодни протокол ушло 1500 до 1700 аката. Не, службена је преписка од мање важности по напредак школе, пошто је ту доста формалности, које много времена одузимају, а стварно се не користи ни школа ни учитељ. Ипак без овога се не могу на други начин чи# рје 5бећијац тећћ, за5 5је 156 цпа маз аг посћ Тећ, уоп Ег. Ројаск, · Кгејвзћи изрекбог. Втејетеја ппа Гетра. УеЏас уоп Уећасеп 6 К]јазте.

УЧИТЕЉ 5