Učitelj

534

јер би то било срицање. Ако су деца научила раније у општој припреми да правилно, добро и брзо зглашавају, ово непосредно спајање (читање) слова за слово у целу реч, не прекидајући гласове, неће ићи тешко. Та ће се тешкоћа можда и показати у неколико првих вежбања, али то не треба да плаши учитеља. Јер после неколико првих вежбања то непосредно читање (шчитавање како га многи зову) ићи ће лако, јер је оно и природније од сваког другог читања, нарочито од срицања и отезања по слоговима, како деца у обичном животу никад нису ни чула да се говори или. чита. Ако је почетак предавања у читању, треба се на неколико првих речи у злашавању мало више задржати. Читање отприлике, ако се то може писмено да представи, треба да иде овако. Ако деца читају рецимо прве речи у буквару: ос, нос, поп и т. д., онда се у читању гласови

овако испрекидано не смеју да чују: 0—6, н—0о =, |

п—0о—'п; већ се морају чути неиспрекидано, испуњено и ако отегнуто: оооссс, ннноооссс, ппоопп и т. д. Када се пређе на двосложне речи, не сме се сувише отезати на слоговима, па да то читање прелази у читање по слоговима. Например реч: шапа, не сме да се чује ша— па. Чак ако се и не чита по слоговима не треба допустити, нити тра"жити од деце да се сувише задржавају на самогласнику: шааааапа, тако да већ и реч губи од своје звучне слике, т. ј. од природно акцентоване речи. Отприлике најбоље је, кад се задржи на самогласнику колико то природан ак-

_ ценат захтева: шаапа'. На овај начин треба глашавати и прочитати целу прву страну печатану рукописним сло- |

_вима. Тек када деца сврше ту страну, онда треба прећи на одговарајућу страну на којој су печатана курзивна и

1 Многима овакав начин читања не само што изгледа тежак и непрактичан, вего чак и немогућ! Чак неки дидактичари траже да се читање врши по слоговима, јер је, како они веле и брже и поузданије нарочито за вишесложне речи. Међутим моје је мишљење, да су сва та тврђења потекла из ненавикнутости на овај начин предавања. Овде је сва ствар у навици. Прва тешкоћа многе уплаши, те одступајући још у почетку, прави начин предавања и не упознају. Сем тога, многи се задовоље са привидним успехом, а општи укупан успех никад се и не __ узима у обир. Начин који сам овде изложио он је н природнији и психолошки оправданији од свију досадашњих. Колико сам могао, ја сам то у кратким цдртама у истој овој расправи раније п доказао, а ко је пажљиво читао, могао је то и увидети, : у