Učitelj

704

Ово нам је потребно изнети јер је Г. Раша Митровић измењао места у реферату: почиње са чл. 63. говори о чл. 64, па се враћа на један случај у чл. 63. |

а) Г. Раша Митровић се зауставља само на последњем примеру у чл. 63 (9: 0,125) и препоручује: „да се каже деци, да се то мења у једнаке делове ради лакшег дељења“, а за објашњење у уџбенику каже: „они муче децу са некаквим неразумљивим правилима“.

У уџбенику се за тај пример каже да треба помножити и дељеник и делитељ са 1000. Према томе 9 : 0,125 једнако са 9000 : 125 — 79. При овом дељењу и сам ученик може лако одредитн количник,

Према тумачењу Г. Раше Митровића треба све измењати у једнаке делове, те се то. мора овако написати 9,000 : 0,125 или речима казати: треба 9000 хиљадштих поделити са 195 хиљадштих.

Овакав рад није погрешан, али је за ученике. осн. школе врло тежак. (Ово би био један случај одређивања месне вредности цифара количникових, а то се тек „може“ предавати у гимназији. Овим се начином деци може лако објаснити, ако је при дељењу именованих бројева узет случај дељења као мерења (стр. 48.), али је теже објаснити код правог дељења (стр. 47.) и код дељења неименованих бројева. Тако, шешко би се објаснило, ла се при дељењу 9.000 хаљадитих са 195 хиљадитих добија у количнику 72 (целе јединице).

У сваком случају најлакше је Поћи од правила: 0' непроменљивосши количника (као што је и у уџбенику). ·

Осим тога, начин Г. Раше Митровића има и ову рђаву страну: ако треба поделити 3,045 са:1,5, онда би требало делити: 3045 хиљадитих са 1500 хиљадитих. Лако се увиђа да је ученику лакше поделити 30,45. са 15, јер је мањи делитељ.

Можемо још додати, да се овако исто — као пи у нашем уџбенику — ради и у поменутим уџбеницима за осн. школу од Мочника и од Амброза и Копецког. Дакле, нисмо ми једини који тиме „мучимо децу“. | !

6) У чл. 64 говори се о дељењу целог броја, ако има остатка. За ово Г. Раша Митровић каже: „При дељењу целог броја кад се добије остатак, они веле „треба дописати 0“. А заштог то нису објаснили“.

Г. Раша Митровић је и сам видео везу чл. 64 са чл. 63. (пример 1.), па је прво говорио о чл. 64, а затим прешао на чл. 63.

У чл. 63 има израђен овај пример 239,82:7 — 34,26. Ученици