Učitelj

ПИ шу

720

„ 1.) Да поправи увод јер има нетачности.

2) Да на 15.—20. страни изведе цео превод.!

3) Да попуни превод и на страни 21. и 22. _

4.) Да избаци оно неколино чланака на срп. језику (6.—14. стр.) и да место њихово попуни изрекама из Светог писма.

Ми се надамо, веле г.г. референти, да ће Гл. Пр. Савет усвојити овај наш предлог, у толико пре, што је, — како нам се чини — шако ишсшо рађено и са неким српским чишанкама за основне школе“.

„Тако је рађено и са сриским читанкама“ ! узвикују глг.референти. Одиста је ово појава за озбиљно размишљање и радикално лечење. Није овде у питању писац Словен. Читанке. Као човеку учитељског реда можемо се само радовати што је „победио“ седморицу конкурената. Друго је питање које нас покрену да се латимо пера. То је начелно, опште питање — питање које се мора најпре решити у начелу, па тек онда у појединостима.

Наш Гл. Пр. Савет као да нема сталну „утврђену норму“ по којој би се управљао доносећи одлуке о списима поднесеним на стечај. Господа референти немају пред собом утврђена начела по којима би се управљали реферишући о овој или оној школској књизи. Они обично имају своја гледишта, која могу и не бити увек

„оправдана. Ето, због тога се и дешава да гљг. референти кажу:

„Тако је рађено са шом пи шом читанком“. Само због тога и бива да Гл. Пр. Савет доноси супротне одлуке о делима за које постоје истоветни реферати.

Само неколико илустрација за то: Расписује се стечај за Буквар. Појављују се више озбиљних конкурената на стечај са својим букварима Г. референти су мишљења: да ниједан Буквар није потпуно одговорио расписаном стечају, али је ипак од свих најбољи г. Чутурилов. Гл. Пр. Савет усваја то мишљење, не водећи рачуна о одвојеном мишљењу неких г.г. референата, и узима Буквар од г. Чутурила, пошто га је писац поправио и дотерао према напоменама гг. референата. И Буквар улази у основну школу али наилази на опште негодовање и осуду. Гљг. учитељи га се ратосиљају и једва чекају да му истече петогодишњи рок.

Исто је тако и са Српском Читанком за П р. основне школе. И она је добивена стечајем после стечаја и после исправака према

1 Дакле на 5. страна!!!