Učitelj

354 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

А) РЕФЕРАТИ.

Српска Читанка за ||. разред основних школа у Краљевини Србији. Саставили: ЈБуб. М. Прошић п Влад. Д. Стојановић. У Београлу 1906. г. Цена 90 п. дин.

Кад се у нашој основној школи писало са пречишћавањем старих и застарелих уџбеника, најприродније је, што се почело са Српском Читанком. Јер, Српска Читанка, не сме да буде само књига, помоћу које ће се деца у основној школи научити лепом и правилном читању, него то мора бити књига скроз национална. У њој мора бити оличена карактеристика нашег народа, земље, обичаја, нарави и т. д. Уједно, у колико је то могуће постићи бар за овај мах и ризница свих знања која се теку у основној школи, и најзад, без чега се не може ни замислити једна књига у опште, која се даје деци у основној школи, она мора бити још и једна посредна. учитељица деце, где мора провејавати чисто васпитна тенденција.

Читанка, о којој је реч, испунила је ове захтеве. Састављачи ове читанке, наши признати педагошки раденици Г.Г. Љ. М. Протић и В. Стојановић, поделили су све градиво у читанци на пет одељака. И у првој читанци, као и у ранијој за П. раз, ишло се једном природном поделом, и то је несумњиво једна добра и похвална ствар. Подела њихова, испала им је срећно за руком, и они су те одељке назвали према природи градива које су горе узели: Дете, Породица, Народ, Отацбина и Из српске прошлости. У тих. пет одељака, они су унели готово по половину прозних и стихованих састава. (82 у прози и 71 у стиховима). Једним добро смишљеним систематским редом сложено је све ово градиво на скоро пуних 17 штампаних табака.

Сав овај материјал, пробран је или из наше класичне народне књижевности, или из наших признатих писаца. Испод сваког састава, стављено је и име аутора. Истичући похвалну намеру састављача, да у Српску Читанку унесу само саставе из српске књижевности, мени је мило, што могу да истакнем и другу похвалну намеру састављача, што су испод сваког састава ставили име аутора.

1 0 овој читанци смо добили две рецензије: једна којом се иста хвали 4 друга која јој налази доста замерака. Ми пуштамо обе а на читаоцима је да оцене који је од рецензената у праву. Обе рецензије су писали добри учитељи.