Učitelj

914

течајева наставио је учитељевање као учитељ на српској конфесионалној школи земунској. У то се је доба стала будити и јачати свест учитељства о сталешкој самосталности и еманципацији од дотадашњег господарства свештеничког које неограничено управљаше не само школом, него и вољом нашег учитељства. То је врло знаменита епоха, јер од тога доба датира се појава међу овдашњим српским учитељством да се на пољу нашега школства не предузима ништа без саслушања самих учитеља. — На том пољу, у тој борби био је један од најагилнијих, најватренијих и најзаузимљивијих поборника и пок. Мита. Многе и тешке је борбе и самопрегоравања ради тога имао! — Год. 1875. покрене независни учитељски лист „Нову Школу“. Борба је била велика. Истрајни и заморни рад победи. Победио је јер се држао строго свога програма, што га је истакао у !. броју „Нове Школе“, где је између осталог истакао и ово: „Позив, циљ и најодушевљенији рад наш, мора да буде откривање наге истине. Отвореним образом истицати свуда и свагда истину на среду, то нек нам је задаћа. Зато дакле истином на среду а правдом у руци и победа је наша. Срце учитељства је препуно. „Нова Школа“ разумевајући осећај тај ево му отвара своје листове широм. Она ће износити свако потраживање учитељства у правој боји, одбијајући извртање и подметање поштеним намерама његовим. Тим жели „Нова Школа“ чинити услуге самом учитељству и школи, породици и народу српском. У то се име трудила „Нова Школа“ да угледа света, у то име да поздрави браћу, која се рада не плаше, а истине не стиде.. У тој цељи је избила на површину јавнога мнења, да буде тумач осећаја учитељства, израз тегоба и потреба његових, помоћник у раду, саветник у нужди, а сапатник у невољи његовој“. Као власник и уредник „Нове Школе“ искупио је своје у програму истакнуто обећање.