Učitelj

136 у

су. Овде су подешавани једнородни слогови, у коме се не мења један глас; примећено је, да при таквом избору деца лакше прелазе од читања једне речи ка другој; но у даљем току, треба, изменити сугласнике а остивити један самогласник, на пр., са, ма, ша, и у опите учинити избор различним, држећи се само тога правила, да при прелазу од речи на реч, ученици савлађују тешкоћу. Успех примене тога начина, као и начина састављања најбоље је очевидан па тешким комбинацијама, на пр., са два, три сугласника у слогу. Тако научивши читати састављањем слог сша, лако се прелази на читање слогова сто; сету, стп ит. д. пили ска, сна, или шка и т. д. разуме се да ће тих слогова бити у речима. Ради примера ево изабраних речи за читање слогова с три сугласника струна, стрела, страна и т. д. Тим путем, путем избора треба упознати ученике са лаком новом врстом гласовних комбинација у слогу. При правилном распореду и строгој спстематизацији тих комбинација, деца без великог труда и сасвим свесно завладају механизмом читања. Благодарећи пзбору деца се не науче само мислити при читању, него се код њих при читању једноликих, систематски изабраних слоговних комбинација постепено ствара навика браво, у једанпут примити гледањем астав слова изучавајућих слогове п непосредно затим изговарати их,.т. ј. ствара се сама навика, која п треба да служи крајњим циљем обуке читања.

Примена избора у обучавању писмености препоручивала се п раније. Једва, ако се оп пије први пут појавио у виду једнога начина из аналитичког метода и постао атрибутом нормалних речп. И у нашим руским букварима покушавана је примена избора но веома слабо и без икакве научне основе. У већини буквара материјал за читање распоређен је без икаквих теоријских начела већ искључиво по пропису практике,

Остаје нам да расмотрпмо први акт процеса читања — акт перцепције слова гледањем. Значај тога акта у читању биће нам јасан, кад се опоменемо да читати и значи говорити баш при погледу слова. А како говорити, изговарати гласове — деца, каошто знамо, умеју пре ступања у школу, слова, по којима она треба. да говоре чине тај нови, њима непознати услов, који она не умеју да испуне, онда је јасно, да обучавање правилноме вршењу тога акта, обучавање видној перцепцији слова при читању, мора бити веома важна ствар. Један од грубих недостатака начина усмених спајања у томе се и састоји, што по њему обучавају говорити