Učitelj

230

рактер чини парочито чврста, просвећена, правична и добра воља. Характер је, у овом смислу, идеал моралног васпитања.

У ХИ. лекцији говори писац о вишем осећањима мо о естетичком п религијском васпитању. Од виших осећања треба развијати љубав према истини, лепоти и доброти п религијско осећање. „Љубав према истини развија се, кад се чува детиња искреност и одржава детиње поверење према васпитачима. Истраживању истине помаже природна радозналост у детета. — Мало је дете осетљиво према лепоти; нарочито га привлаче боје и музика. Естетичко васпитање има везе ес моралним вастштањем. Уметничка уживања стишавају и умпрују душу. Дете ужива у ономе што је лепо. Оно радо посматра декорације-у учионици, слике на зидовима п илустрације у уџбеницима. Дете воли лепе играчке. Уметност има и морализаторски утицај. Најлакше се развија литерарни п поетски укус. Претераност у естетичким осећањима дражи п слаби душу. -– Религијско васпптање има везе с моралним васпитањем, у колико је морал основа религије. Не треба дете приморавати, да верује оно што не разуме. Морална начела треба да стоје на тако чврстим основама, да веровање у дужност остане чврсто п онда, кад би се религијско веровање поколебало.. —

Други део, практична педагогија, подељен је такође на 12 лекција.

У 1. лекцији говори се о методима у опште. Метод јеу опште опај поредак, који ми хотимично уносимо у наше мисли, наше радове пи наша подузећа. Наставни се методи управљају: 1) премаособинама појединих наставних предмета, 2) према, законима развитка у различно доба живота ученика, 3) према нарочитом задатку и обиму сваког ступња образовања. Према томе има четири главна наставна. метода: 1) индуктивни метод у облику излагања, 2) индуктивни метод у облику пропитивања, 3) дедуктивни метод у обцицу излагања, 4) дедуктивни метод у облику пропитивања. Индукција и дедукција представљају унутрашњи ред истина, које се предају; а излагање и пропитивање представљају спољашњи облик наставе. Сви остали методи могу се свести на ова четири метода; тако н. пр. аналитички је метод то исто што индуктивни метод, а синтетички је метод готово то псто што дедуктивни метод. — Од метода се разликују разни поступци, који се односе на употребу наставних средстава за разумевање и памћење. -

П. лекција обухвата наставу читања п писања. Ова су еле-