Učitelj

ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА ПЕДАГОГИКА 2Л

ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА ПЕДАГОГИ КА,

од др. Е. Мојмана. !

Има већ две десетине година, како стојимо пред једним новим покретом у области научне педагогике, који ће, по мишљењу његових представника, донети новог живота педагошкој теорији и пракси. Овај нови, научни покрет у области педагогике називамо експерименталном педагогиком, по примеру новије психологије, у којој су систематско посматрање и експерименат добили толику важност, да је названа, по овој методској особености, експерименталном психологијом.

Код експерименталне педагогике, ствар се тиче у првоме реду нових основа научне педагогике; педагошка пракса имаће, без сумње, такођер користи од нових истраживања, ну како су практичне последице из досадашњих експеримената само у незнатној мери огледане, то морамо бити веома обазриви у пр “мени нашега новог начина истраживања на праксу васпитања и наставе. У колико будемо пажљивији и предосторожнији у примени наших резултата испитивања на школу и укупни васпитни посао, у толико ћемо боље заштитити наша истраживања од напада и неоправданих приговора, и тим ћемо пре стећи међу практичарима признања и сарадника. Стога ћу ја разматрати експерименталну педагогику као теориску и научну новину, а многобројне практичне последице, које истичу из наших истраживања, истаћи ћу само као предлоге или жеље, о којима имају у потоњем реду да решавају успеси практичара.

Експериментална педагогика, као и њена духовна мајка, експериментална психологија, није постала једним махом. Научне новине не постају никад одједном, и оне нису никад апсолутно нове, већ се, при тачнијем разгледању, јављају увек као поступна даља разрада ранијих мисли. Посматрана са историског гледишта, и експериментална педагогика постала је донекле као продужена разрада подстицаја и огледа за научно заснивање педагогике, за које захваљујемо великим педагозима прошлости, нарочито Песталоцију, Фребелу и неколиким доцнијим филантропистима; а нешто и утицањем других емпириских наука, које се многоструко додирују

' Е. Мештапп, Уоујезипсеп плу Ећгипе ја Фе ЕхрегипепеЏе Радасове. 1. 1907: