Učitelj

ПЕДАГОШКЕ БИБЛИОТЕКЕ, ШКОЛСКИ МУЗЕЈИ 169

Задатак који су они поставили био је нов; јер још никада и нигде није створено нешто од те врсте. Задатак је био велики; јер оно што се пре неколико векова створило а нарочито оно што је деценијама писано износило је број веома велики.

Да су сеи у ранијим вековима па мало и у данашње доба слабо ценили педагошки списи, изузевши врло мали број, види се по томе, што се зна, како су готово сви слабо цениле школство, а нарочито основне школе, сем управитеља библиотека, универзитета итд. и оних који су сами оснивали збирке књига.

У данашње доба, када се увидело, да збирке дају најподесније обавештаје и најверније слике за знање прошлости у ма којој културној области, почели су — готово доцкан! — прикупљати у збирке продукте школ. и васпитних наука. Пошто су свесрдно радили за ову библиотеку, почела је напредовати те је давала повода да јој у осталим државама подражавају.

Наравно, да библиотека на. овакав начин уређена не може управо имати циљ, да помаже великој множини људи, који теже за даљим образовањем. За то постоје учитељ. библиотеке, као што је ова а и у појединим варошима и окрузима створене су оне за 500 или 1000 учитеља. Библиотеке ове врсте употребљавале су само оно што је најновије и најбоље а имале су нарочито такве списе, које не би могао да набави понеки учитељ због велике цене.

Педагошка библиотека у Лајпцигу, — ма да пружа своје благо младим учитељима који раде на своме усавршавању — има и други циљ: она хоће да служи педагошкој науци дакле ономе да буде од користи, који жели да ово много разгранато дрво даље негује.

Сасвим је појмљиво да је искључено потпомагање нарочитог правца или вере, када се стављао задатак о уређењу пед. централне библиотеке. Сваки. који овде тражи. био он католик или протестант, придржавао се он цркве или био слободњак, може овде наћи шта жели.

Умчари. на Станојевићева, учитељица.