Učitelj

| |. |

Е | |

386 УНИТЕЉ

одраговића, иду истим стазама. Сви се они позивају на педагогију и педагоге, на најновије методе, на поступност п очигледност итд. Па ипак по њиховим методима већина деце не научи то, што им пружају, а последица је то.а, да овај предмет и у основној школи не даје задовољава-

јуће резултате, — на жалост у неким је средњим школама

још и горе.

Ако методика има да доведе до еврхе, нека она остави песихофизику пеихофизичару — и како се све зову остале спомоћне науке педагогије, а она нега ради у првом реду самостално, ослањајући се поглавито на експерименте, што су вршени на деци, нека дакле проучава, како сама деца, без ичијег утицаја присвајају знања у рачуну.

Споменуто нека се не узима на штету педагогије и њезиних епомоћних наука. Напротив, учитељ евестрано педагошки одгајен, моћи ће лако проматрати и наћи то, што тражи; педагогија и њезине спомоћне науке осветлиће му многе загонетке, а и сачуваће га, да из проматраних факата не изводи нетачне и погрешне последице. Али вазда ваља имати на уму, да се психологија и пеихофизиса управљају према стварности — али се стварност не мора управљати увек према њима просто зато, што су психолошки закони сувише екстензивни и што су у разним фазама човечјега развитка мало или ни мало познати. То вреди управо о томе, како ученици долазе до сазнања бројних односа. Зато се методика мора поставити на властите ногеи мора радити на основу властитога проматрања самостално.

Одеудно ту није довољно истргути део градива и према познатим педагошким методима привидно га удесити, и онда ученицима предложити и рећи: Ходите, амо децо, научите се бити мудри! Видите, како је све удешено према осведоченим и најновијим — модерним методама педагошким; то се мора лако научити!

Педагози такве врсте јесу попут учених куварица, које имају у малом прету хемију, физиологију и биологију, знајући неоспорну истину, да храна мора имати у одређеној омери беланчевину, угљене хидрате, маст и со, справиле би те супстанције и с том чистом и строгом научном кашом хтеде хранити децу, не водећи рачуна о томе, шта ће тиме рећи та неразборита створења, као што су деца.