Učitelj

404 = УЧИТЕЉ

дела женскиња и мушкиња унапред је одређено на проклетство.

и све врсте страдања“ (стр. 17). После тога апсурднога „лека“ писац још апсурдније тврди да је проучавање народних традиција

уништило крепосно право код Руса с чуђењем тврди да „про-

света п политички живот у нас збиља нису оставили на миру село“ те „нова култура руши нам све старо, руши га на селу и вароши. И што је најзанимљивије руши га чак и код најконзервативнијег елемента у животу друштвеном, код женскога пола. И то не случајно, већ намерно, помоћу просвете и њених представника и то баш помоћу лица женскога пола то се рушење приводи крају.“ (стр. 18). Како се руши наша култура на селу помоћу учитељица писац нам то „објашњава“ овако: „Из Београда она је непосредно одлазила у село и прикупљала око себе све што се крстило сеоском интелегенцијом. Прпродно да је она као интелигентнија чинила на њих утицај п они су њој подражавали. Кроз годину две, већ су попова кћи, ћатина, кметова. имале хаљине као и учитељица. С друге пак стране, ако је био случај да је учитељица водила са собом целу чету сестара, тетака, ујни, стрина итд, она је преношење нове моде за њу или њене укућане бивало питање хлеба, и опо је пшло неописаном брзином. Мени Учитељ каже и за све ове мисли да су лажне и неистините, али ја бих волео да их обори противним доказима, пре него што би затражпо плебисцит. Тако напр. ја бих молио Учитеља да мп покаже које су изложбе, што су припредиле учитељице за проучавање ношњег Или која је то забава коју су учитељице приредиле у народним костимима, или која је напослетку та учитељица, која је себи израдило костим у духу народних мотива 2. Треба ли Учитељу још доказа%!!!... (Братимство: бр. 1):

Поводом оваквих мисли ми не мислимо учити писца из којих је узрока у Русији укинуто крепосво право, законима који владају у ширењу извесне културе него ћемо на рачун његов (кад он то већ дозвољава својим историјско-реалним гледиштем) саолштити један његов разговор са српским учитељицама.

Учипељице: Господине докторе, Ви се љутите што нас просветне власти шаљу у село с памером да рушење старе културе приведемо крају. Него знате ли Ви, докторе, какав је био живот нашега народа у старој култури:

— Не знам одговара доктор. Ја сам теолог па и не треба то да знам.

Учитељице: Господине докторе, знате ли Ви да смомни

; 8 8 4